Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Seni & Hiburan
Pelukis terkejut karya kritik bodek 'hilang'
Diterbitkan:  Jan 11, 2017 4:22 PM
Dikemaskini: 8:35 AM

Seorang pelukis mendakwa karyanya yang menyampaikan kritikan terhadap 'budaya bodek dalam masyarakat' diturunkan ketika pameran berlangsung di Balai Seni Visual Negara baru-baru ini.

Suddin Lappo berkata, perkara itu hanya diketahui selepas seorang rakannya berkongsikan makluman tersebut.

Selepas bergegas ke Balai Seni Visual Negara, beliau mendapati karya itu diganti sekeping nota berbunyi 'Karya ini diturunkan sementara bagi penyelenggaraan galeri'.

Suddin juga mendakwa tidak dihubungi Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara bagi memaklumkan perkara itu.

"Aku sedikit bingung, juga khuatir kalau karya itu sudah rosak, tercalar atau bagaimana? Sementara aku tidak dihubungi oleh mana-mana pihak sebelumnya. Dan cuma dapat tahu hal ini baru kemarin," soal Suddin dalam laman Facebook beliau.

Menurut Suddin, karya catan bertajuk 'The Subtitle' itu meminjam imej daripada salah satu babak dalam filem trilogi 'The Godfather', karya Francis Ford Coppola.

"Teks pada karya tersebut juga dipetik dari dialog watak utama, Don Vito Corleone, 'I’ll make him an offer he can’t refuse' yang diterjemahkan secara kreatif oleh pelukis sebagai teks sarikata pada karya.

"Penghayat disaran untuk melihatnya sebagai sebuah layar filem. Cuma mungkin saiz karya tidaklah cukup besar seperti dalam panggung wayang,' jelas Suddin.

Jelasnya, inti utama yang cuba disampaikan dalam karya itu adalah kritikan terhadap budaya bodek dalam masyarakat.

"Ini dapat dilihat pada aksi-postur salam cium tangan. Ya, aksi ini pun boleh ditafsirkan dalam dua keadaan, sama ada sebagai rasa hormat, atau rasa tunduk (lemah) kepada kuasa yang lebih besar," kata Suddin.

Beliau juga berkata, ia sama seperti salam seorang murid terhadap guru, anak terhadap ibu bapanya atau pekerja dan majikan.

"Selebihnya khalayak sendiri yang pandai-pandai menafsir makna. Pengkarya pula tidak punya kuasa untuk menghalang. Kerana karya itu bisu, dan fikiran manusia yang becok," jelas Suddin.

Malaysiakini sedang mendapatkan maklum balas pihak Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara bagi mengesahkan perkara tersebut.

Lihat Komen
ADS