Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan

Kecuali generasi muda, siapa yang tidak kenal dengan nama pelakon dan pelawak otai AR Badul yang sudah berkecimpung dalam dunia hiburan sejak kira-kira 40 tahun lalu.

Kalau mengenangkan kembali filem dilakonkan atau diarahkan Badul, boleh dikatakan kebanyakannya masih segar dalam ingatan kebanyakan peminat.

Namun, Badul tahu, zaman kegemilanganya semakin hari semakin jauh berlalu, malah tidak berangan untuk melalui perkara seumpama itu sekali lagi.

"Not my time anymore (Bukan masa saya lagi). Tidak terlintas di fikiran saya untuk kembali membawa watak Badol seperti dalam filem terdahulu," katanya sambil memberi contoh seniman agung, Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Sewaktu allahyarham masih hidup, kata Badul, seniman itu begitu hebat tetapi pada ketika terkemudian, beliau berdepan dengan kemunculan begitu ramai pelawak serta bakat baru.

“Cukuplah, biarlah kami menjadi legenda,” katanya kepada Malaysiakini.

AR Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie, 67, ditemui pada sidang media pelancaran single dan perkenalan artis Padi Record di Kuala Lumpur kelmarin.

Badul satu ketika dulu begitu popular sebagai pelawak pentas, selain membuat kemunculan dalam banyak filem seperti Panglima Badol, Tuan Badol, Oh Fatimah, Pening-Pening Lalat dan Penyamun Tarbus.

Ketika membuat persembahan pentas, Badul pernah berpasangan dengan Allahyarham R Jaafar yang dianggap begitu serasi.

Jangan sakit hati

Bercerita mengenai zamannya, Badul berkata, dia tidak memilih naskhah yang hendak dilakonkan dan bersyukur apabila filem lakonannya sering diulang tayang.

Dari situ, katanya, dia tahu akan selalu ada orang yang mengingatinya.

Menurut anak AR Tompel itu, industri seni selalu ada pasang surutnya, sama seperti populariti seseorang. Namun hal itu tidak sedikit pun menggugat emosi Badul.

Keadaan sama juga dialami apabila melihat kepada kemunculan ramai pelawak baru.

Sebagai pelawak veteran, Badul dilihat boleh menerima kenyataan itu dengan terbuka, malah mengalu-alukan idea bernas daripada generasi terkemudian itu.

Menurutnya, untuk membuatkan penonton ketawa, ia bergantung kepada kehendak dan penilaian penonton itu sendiri.

“Pada saya tidak wajar untuk berasa kecewa atau sakit hati sedangkan kualiti bahan jenaka itu perlu mengikut peredaran zaman.

“Bahan komedi saya untuk golongan penonton yang berumur seperti saya. Jadi, lebih baik kita berenang ikut arus, jangan pula melawan arus.

“Saya tidak mencebik pelawak baru kerana mereka berjaya membuat ramai orang ketawa, berjaya mengadakan program selain mendapat tempat di hati peminat.

“Jika ada yang berkata, pelawak sekarang tidak sebagus dulu, yang cakap itu umurnya berapa? Yang anak muda pula boleh berkata perkara sama - tak mainlah pelawak lama,” katanya.

Dalam pada itu, Badul turut memberitahu dia akan tetap mempertimbangkan sekiranya diberi tawaran membawa watak utama dalam filem.

Namun, katanya karakter itu haruslah yang bersesuaian dengan umurnya.

“Dulu hero, sekarang dah jadi bapak hero. Bolehlah kalau nak jadi pelakon utama, tetapi jenis orang tua miang nak berkahwin anak dara muda atau ejen kaki tipu, itu humor dan amat sesuai dengan saya,” katanya.

Lihat Komen
ADS