Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Seni & Hiburan
Iklan Legenda Cun: Watsons minta maaf
Diterbitkan:  Jun 7, 2017 9:05 PM
Dikemaskini: 1:14 PM

Syarikat rangakaian penjual barangan penjagaan diri Watsons Malaysia (Watsons) hari ini menarik balik iklan raya yang mengundang pelbagai kecaman orang ramai.

Dalam kenyataan umumnya sebentar tadi, Watsons berkata klip video Legenda Cun itu sebenarnya mahu menonjolkan nilai moral berdasarkan kisah Dayang Senandong.

"Kami meminta maaf kerana sebahagian peminat tersinggung dengan video berkenaan dan ia bukanlah tujuan kami.

"Kami mengambil serius maklum balas daripada peminat," kata kenyataan ringkas itu yang dimuat naik di akaun Facebook Watsons Malaysia.

Klip video yang dipertikaikan itu juga didapati sudah dipadamlkan.

Malaysiakini petang tadi melaporkan iklan sempena kedatangan hari raya itu menjadi sasaran kecaman pelbagai pihak.

Antara lain ia didakwa memaparkan beberapa watak yang dianggap tidak sensitif, rasis serta mengelirukan.

Sekadar kisah rakyat

Antara aspek yang menjadi rugutan orang ramai ialah watak gadis berkulit hitam legam serta jenaka yang memperbodohkan orang lain.

Iklan itu yang dihasilkan dengan kualiti penyiaran yang baik menampilkan sejumlah selebriti termasuk Ruhainies, Uqasha Senrose, Sasha Saidin, Amber Chia, Kamal Adli, Raja Ilya, Thanuja, Najua P Ramlee dan Bell Ngasri.

Isu utama yang dipertikaikan ialah bagaimana komersial berkenaan seakan-akan memberi takrif "cantik" dengan kulit putih dan sebaliknya hitam dianggap hodoh.

Menurut Watsons video yang dimuat naik pada 7 Jun itu memaparkan kisah diilhamkan daripada cerita legenda Dayang Senandong.

"Legenda Dayang Senandong ialah sebuah kisah rakyat Melayu mengenai seorang wanita yang lahir dalam sumpahan berkulit hitam legam tetapi dikurniakan suara yang merdu.

"Cerita itu menggambarkan bahawa seorang raja jatuh cinta kepada Dayang Senandong kerana suara dan kecantikan dalaman.

"Sumpahan itu dipulihkan selepas Dayang Senandong melahirkan seorang putera," kata kenyataan berkenaan.

Menurut syarikat terbabit mereka berpegang teguh kepada keyakinan bahawa aspek perpaduan dan keadilan adalah aspek penting dalam negara dan mereka menghormati semua orang tanpa mengira bangsa.

"Video itu dirakamkan untuk menyerlahkan kisah legenda itu serta nilai-nilai moral berkaitan kecantikan dalaman dan kewujudan cinta sejati," katanya.

Lihat Komen
ADS