Paling Popular
Terkini
mk-logo
Seni & Hiburan

Band Islah & Thy People tampil mengajak Muslim di negara ini bersolidariti dalam menghadapi dan mempertahankan warisan seperti tulisan Jawi dan seni khat.

Kata vokalis, Islahuddin Sulaiman, tulisan Jawi dan seni khat merupakan akar umbi nusa bangsa Malaysia yang perlu disuntik sokongan agar tulisan berkenaan dapat dimartabatkan tanpa sebarang kompromi.

“Saranan saya, semua orang perlu bersolidariti dalam menghadapi dan mempertahankan perkara-perkara warisan seperti tulisan Jawi dan khat,” katanya kepada Malaysiakini.

Justeru, kata Islahuddin, sebagai tanda solidariti, Islah & Thy People tampil dengan kelainan melalui single ketiga mereka berjudul Cair - hasil ciptaan Amad dan Oja - yang memaparkan lirik Jawi dalam rakaman muzik video berkenaan.

“Di saat ini, isu tulisan Jawi sedang hangat dan saya secara peribadi amat terkesan dengan perkara ini. Siap rakaman lagu, kami membuat rakaman video ringkas untuk dijadikan latar bagi klip video lirik.

“Saya mengaplikasikan paparan lirik Jawi dalam video lirik lagu Cair, sebagai tanda solidariti menyokong memertabatkan kembali tulisan warisan ini,” katanya.

Terdahulu, isu pengenalan tulisan khat dan Jawi dalam buku teks di semua sekolah dalam negara termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan SJK Tamil mencetus polemik apabila Kementerian Pendidikan mengumumkan ia akan dilaksanakan tahun depan.

Namun, Islahuddin berharap agar sektor-sektor tertentu mengambil berat perkara ini dengan mengaplikasikan jawi dan khat misalnya di papan tanda atau logo, agar tulisan berkenaan kembali menjadi sinonim di mata masyarakat.

“Ini supaya tulisan berkenaan tak dianggap satu tulisan yang penuh kejanggalan dan persepsi semata-mata.

“Berpuluh tahun membaca rumi, bangsa Malaysia tetap cintakan nasi lemak, dan tetap tidak pernah menjadi Romawi.

“Mana mungkin beberapa helaian Jawi atau minum susu unta setiap pagi akan mengubah Malaysia menjadi Arab,” katanya.

Untuk rekod, Islah & Thy People merupakan satu penjenamaan semula daripada band bergelar Cakial yang sebelum itu dikenali sebagai Radio Island.

Selain Islahuddin, band berkenaan turut dibarisi, Azree (bass), Hidzey (keyboard), Syamel (gitar), Kimi (Dram) dan Khairi (violin).

Sementara itu, menceritakan survival seni lebih 10 tahun memilih jalan bermuzik sebagai kerjaya sepenuh masa, kata Islahuddin, dia mempunyai ternyata terlalu banyak perkara yang boleh dikongsikan.

“Jika ingin terus hidup dengan muzik, kami tak boleh berputus asa walaupun pernah tersungkur, lelah dan merangkak berulang kali.

“Kami pernah ambil jalan mudah dengan busking, namun ada kalanya terpaksa membuat kerja sambilan seperti cuci bangunan sebelum ini,” katanya.

Lihat Komen
ADS