Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
Abim gesa tolak sebarang usaha normalisasi kekejaman terhadap etnik Uighur

Pada 31 Mei yang lalu menandakan sudah 45 tahun hubungan diplomatik antara Malaysia-China terjalin secara rasmi. Sempena dengan detik itu; banyak program berkaitan telah diadakan dan bakal dianjurkan pelbagai pihak.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa kerajaan Malaysia menyuarakan ketegasan menolak kezaliman tidak berperikemanusiaan yang masih dilakukan ke atas etnik Uighur oleh kerajaan Republik Rakyat China.

Abim juga menyeru seluruh rakyat Malaysia atas dasar peri kemanusiaan sejagat menolak sama sekali sebarang program serta usaha negara China serta pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang ingin menormalisasikan tindakan di luar batas kemanusiaan atas alasan yang pelbagai.

Apatah lagi justifikasi yang digunakan untuk menangani ekstremisme tidak boleh diterima kerana kekejaman yang dilakukan turut meliputi golongan wanita, serta kanak-kanak. Bahkan golongan agamawan, ahli akademik, profesional, budayawan serta atlit dilaporkan tidak terkecuali daripada tindakan ini.

Jaringan komuniti Uighur antarabangsa sehingga ke hari ini melaporkan masih belum dapat menghubungi jutaan saudara-mara serta sahabat handai mereka yang berada di Xinjiang.

Walaupun pelbagai bentuk kenyataan telah dibuat untuk menafikannya; namun ia tidak meredakan tekanan masyarakat antarabangsa ke atas negara tersebut.

Bahkan maklumat yang diketengahkan oleh pertubuhan-pertubuhan antarabangsa termasuk Majlis Hak Asasi Manusia PBB dalam laporan pada Februari 2019 mendedahkan bahawa kerajaan China telah menahan umat Islam Uyghur di luar batasan undang-undang dan hak asasi manusia di dalam kem di mana mereka telah diseksa untuk mengikut doktrin politik pihak berkuasa dan dipaksa meninggalkan agama.

Amnesty International pernah melaporkan bahawa kerajaan China akan memaksa serta membawa pulang pelarian Uighur yang cuba mendapatkan perlindungan di negara asing.

Dalam masa sama, Abim memuji tindakan pemain antarabangsa daripada Jerman dan kelab bola sepak Arsenal, Mesut Ozil, yang secara terbuka menyeru umat Islam antarabangsa membela umat Islam Uighur. Solidariti turut disokong oleh artis antarabangsa, Maher Zain.

Mesut Ozil

Solidariti ke atas umat Islam di Uighur adalah manifestasi komitmen kita ke atas keluhuran nilai-nilai kebebasan, keadilan serta hak asasi manusia sejagat.

Sebarang normalisasi termasuk menerusi propaganda kebudayaan serta pelancongan perlu ditolak kerana ia adalah bentuk manipulasi terhadap warisan serta tata cara hidup etnik Uighur yang hakikatnya cuba dipadam.

Justeru Abim menyeru sebarang usaha dan berkaitan diboikot sama sekali.


MOHAMMAD FAZRIL MOHD SALEH, setiausaha Agung, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS