Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) amat prihatin dengan penguatkuasaan pemakaian pelitup muka di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 [Akta 342] yang dilihat boleh membebankan golongan yang tidak berkemampuan untuk memakai pelitup muka pakai buang yang standard setiap masa.

Apa lagi dalam situasi ekonomi yang amat meruncing kini, pasti banyak keperluan lain yang perlu diberi keutamaan oleh mereka untuk dibelanjakan melibatkan keperluan asas.

Justeru, untuk permulaan, Abim mengedarkan 2,000 pelitup muka untuk golongan B40 sekitar Lembah Klang sejak kerajaan mengumumkan untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka di tempat awam beberapa hari yang lalu.

Abim khuatir sekiranya bantuan sebegini tidak diberi penekanan, tujuan penguatkuasaan undang-undang pelitup muka sebagai mekanisme mencegah penyebaran virus Covid-9 akan dilihat gagal.

Ini kerana berkemungkinan besar golongan yang tidak berkemampuan akan menggunakan semula pelitup muka pakai buang berkali-kali yang akan mendedahkan mereka kepada risiko jangkitan.

Maka, sebagai jalan untuk memastikan usaha penguatkuasa mencapai matlamat, Abim menyeru masyarakat untuk turut sama mengambil inisiatif ini sekurang- kurangnya untuk meringankan bebanan mereka yang tidak berkemampuan.

Sekiranya terdapat mana-mana pihak yang ingin salurkan sumbangan melalui organisasi Abim, sumbangan boleh dilakukan menerusi Akaun Bank Islam 14-023-01-001117-7 dengan nota #Mask4needy.

Selain itu, sebagai rekod sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, Abim telah menyerahkan 6,345 keping pelitup muka untuk 1,269 keluarga B50.

Dalam masa yang sama, Abim juga menyarankan agar pihak kerajaan turut melihat isu ini dengan lebih serius dengan menyediakan pelitup muka boleh kitar kepada golongan B40 dan pelajar sekolah agar undang-undang yang ingin dikuatkuasakan dapat diikuti dengan baik dan lancar.


MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ ialah presiden, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini

Lihat Komen
ADS