Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR lancar kempen kembalikan hak rakyat Perak
Diterbitkan:  May 18, 2009 12:14 PM
Dikemaskini: 4:22 AM

PKR akan melancarkan kempen penerangan "Krisis Perak: Kembali Pada Rakyat" pada jam 9 malam ini di Taman Medan, Petaling Jaya Selatan (Dataran Pasar Malam), PJS 2D/7 (Markaz PAS PJS).

Berikutan itu satu ceramah perdana akan diadakan di situ malam ini yang akan dihadiri Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim; ADUN Perak, Chang Lih Kang (Teja) dan Kesavan (Hutan Melintang), serta ahli jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad.

Menurut kenyataan biro penerangan PKR hari ini, kempen tersebut akan diteruskan ke seluruh negara dalam masa terdekat ini.

Kempen itu bertujuan memberikan penerangan berkenaan krisis politik di Perak; serta menyampaikan mesej kepada rakyat agar bersatu menuntut hak rakyat dikembalikan.

Perak dilanda kemelut politik apabila BN dan Pakatan Rakyat berebut pentadbiran kerajaan negeri.

Perak diperintah Pakatan selepas pilihanraya umum 2008 tetapi Februari lalu ia diambil alih oleh BN selepas tiga ADUN Pakatan keluar parti menjadi calon Bebas dan menyokong BN.

Sejak itu, isu tersebut telah diheret ke mahkamah. Minggu lalu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari Pakatan sebagai menteri besar yang sah.

Berikutan itu, Menteri Besar BN, Datuk Zambry Abd Kadir serta barisan exconya telah mengosongkan pejabat untuk diambil alih oleh Nizar.

Bagaimanapun, pada hari berikutnnya, Zambry berjaya mendapat perintah Mahkamah Rayuan untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan mahkamah tinggi berkenaan.

Ekoran itu, Nizar pula mengosongkan pejabat menteri besar untuk membolehkan Zambry kembali bertugas.

Berikutan itu, pelbagai pihak mendesak supaya DUN Perak dibebaskan bagi memboleh pilihanraya negeri diadakan bagi memilih kerajaan baru.

ADS