Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

kemaskini 12.41pm Seorang wartawan akhbar PKR Suara Keadilan mendakwa polis bertindak kasar selepas mewawancara seorang wanita yang dikatakan ada pertalian keluarga dengan isteri perdana menteri Rosmah Mansor kelmarin.

Abdul Qayum Abdul Rahman berkata, beliau mengunjungi wanita yang dikenalinya sebagai Saharah, yang juga didakwa saudara kepada mangsa tragedi pembunuhan kejam di Gemencheh baru-baru ini.

Minggu lalu, empat beranak ditemui mati, termasuk seorang tanpa kepala, dalam insiden pembunuhan kejam di dua buah rumah berasingan yang terletak berdekatan di Kampung Batang Rokan.

NONE Abdul Qayum (foto, kiri) memberitahu Malaysiakini , wawancara itu antaranya bertujuan mendapatkan reaksi wanita tersebut berhubung insiden menyayat hati itu.

Difahamkan wawancara itu juga ada menyentuh isu Rosmah.

Dalam aduan polisnya, Abdul Qayum berkata selepas mengetahui beliau wartawan Suara Keadilan , seorang lelaki berpakain biasa - dikenali sebagai Muhammad - memaksanya menyerahkan kad pengenalan dan mengambil nombor pendaftaran keretanya.

"Beliau turut merampas nota penulisan saya serta rakaman dihapuskan kerana tidak berpuas hati dengan temubual yang dijalankan bersama seorang wanita yang dikenali Saharah.

"Polis (bersama kereta peronda) menunggu di luar rumah, manakala Muhammad mengambil segala pengenalan diri dan dokumen yang dibawa oleh saya tanpa kebenaran saya sendiri," aduan polis Abdul Qayum, 25, semalam dipetik.

"Polis dan Muhammad mengugut saya dalam berbentuk ancaman mahu mencari saya dan keluarga dengan cara apapun jika temu bual tersebut disiarkan."

Bercakap kepada Malaysiakini , beliau berkata kejadian itu berlaku di depan rumah sumber tersebut tidak lama selepas beliau tiba di rumah itu 3.30 petang 10 Januari lalu.

Kerana bimbangnya keselamatan diri dan keluarganya, Abdul Qayum yang baru sebulan menyertai Suara Keadilan membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah (IPD) Shah Alam petang semalam.

Selain ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin (foto, kanan) , beliau ditemani ketua wartawan akhbar terbabit, Fazallah Pit.

ADS