Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Beberapa anggota parlimen PKR yang disebut-sebut bakal keluar parti dan berpaling tadah menyertai BN dan  Parti Cinta Malaysia (PCM), hari ini menafikan khabar angin tersebut.

"(Khabar angin) itu semua bohong," kata ahli parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim kepada Malaysiakini.

Zahrain - disebut-sebut antara yang paling berpotensi melompat - bagaimanapun enggan mengulas lanjut perkara itu dengan alasan sudah menjawabnya dalam satu wawancara baru-baru ini.

"Saya tidak mahu layan lagi (perkara tersebut)," katanya ketika diminta mengulas spekulasi berterusan terhadap kedudukannya setelah bertegang urat dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng baru-baru ini.

Sejak minggu lalu, khabar angin bertiup kencang, kononnya hampir sepuluh anggota parlimen PKR merancang menyertai Umno dan PCM setelah mengisytiharkan dirinya sebagai wakil rakyat bebas.

Selain Zahrain, nama lain yang disebut-sebut ialah Zulkifli Noordin (Kulim Bandar-Baharu), Tan Tee Beng (Nibong Tebal), Rashid Din (Merbok), Wee Choo Keong (Wangsa Maju), Loh Goh-Burn (Kelana Jaya), Azan Ismail (Indera Mahkota) dan Yusmadi Yusoff (Balik Pulau).

Wee tidak dapat dihubungi tetapi yang lainnya menafikan dakwaan tersebut. Manakala penafian bagi pihak Yusmadi dibuat oleh Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri Ahad lalu.

Majoriti dua pertiga

Walaupun sebahagian nama yang disebut-sebut itu dilihat sukar dipercayai akan melompat parti, namun, sekiranya ia menjadi realiti, hasrat BN bagi mendapat majoriti dua pertiga di parlimen akan termakbul.

BN hanya memerlukan lapan kerusi tersebut bagi memperolehi penguasaan dua pertiga di Dewan Rakyat.

Cakap-cakap tersebut semakin menjadi buah mulut apabila penulis kontroversi Raja Petra Kamaruddin pada 31 Januari menulis mendakwa, Zahrain dan sekumpulan lagi wakil rakyat PKR akan menyertai BN secara pakej.

Raja Petra mendakwa, antara mereka ialah dua daripadanya pemimpin Cina - seorang berhutang dengan ah long dan seorang lagi didakwa mempunyai perempuan simpanan di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur.

Mengulas perkara itu, ahli parlimen Kelana Jaya Loh Gwo-Burne berkata, setahunya, tidak ada ahli parlimen berbangsa Cina yang bermasalah sepertimana yang didakwa oleh Raja Petra.

"Tiada ahli parlimen seperti yang digambarkan oleh Raja Petra itu. Ia tidak masuk akal," kata Loh kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, Loh mempertahankan tindakan beberapa pemimpin PKR yang dianggap bermasalah kerana mengkritik terbuka pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat seperti Zulkifli, Zahrain dan Tan.

'Dihujani pertanyaan'

Zulkifli dan Zahrain kini dirujuk kepada jawatakuasa disiplin parti kerana bertelagah dengan dua lagi pemimpin popular dalam Pakatan - Guan Eng dan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Memetik ahli falsafah Cina Sun Tzu, Loh berkata: "Rakyat yang setia adalah rakyat yang mengkitik pemimpinnya secara terbuka."

Sementara itu, Rashid pula ketika dihubungi berkata, sejak mendengar khabar angin tersebut dua hari lalu, beliau mengaku dihujani pertanyaan pelbagai pihak.

"Saya pun tidak tahu mana ekor, mana kepalanya (cerita ini). Tiba-tiba keluar cerita (melompat) ini," katanya.

Rashid juga menafikan mahu mengkhianati partinya. Tambahan lagi, katanya, beliau juga tidak pernah ditawarkan menyertai parti lain.

"Saya (sejak) dari dulu, kini dan selamanya dengan PKR," katanya secara berseloroh.

Pemimpin-pemimpin PKR lain yang dikaitkan dengan perkara itu tidak dapat dihubungi buat masa ini.  

Sementara Yusmadi yang baru pulang dari luar negara pula berkata beliau tidak mengulasnya sekarang kerana tidak sihat.

ADS