Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
JK Senat AS gesa kes Anwar dibicara secara adil
Diterbitkan:  Feb 17, 2010 12:21 PM
Dikemaskini: 8:56 AM

Jawatankuasa hubungan luar senat Amerika Syarikat menggesa kerajaan Malaysia, khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, supaya memastikan perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang menghadapi tuduhan liwat, berjalan secara adil.

azlan “Sudah lebih satu dekad sejak perbicaraan Anwar yang pertama, atas tuduhan yang kemudiannya dibatalkan oleh Mahkamah Persekutuan,” kata pengerusinya John Kerry.

“Tuduhan kali ini sama dengan tuduhan sebelum ini, dan Anwar didakwa selepas terpilih sebagai ahli parlimen dan ketua pembangkang di Parlimen,” katanya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, Kerry menggesa kerajaan Malaysia supaya memberi perlindungan perundangan yang sewajarnya, sejajar dengan kedudukan Anwar sebagai seorang ahli parlimen dan seorang warganegara.

“Dan bagi menyelesaikan kes terhadapnya secara yang memberi keyakinan terhadap kredibiliti dan keadilan dalam sistem kehakiman Malaysia,” katanya.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan 24, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Ketua umum PKR dan ahli parlimen Permatang Pauh itu, dituduh mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan.

ADS