Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pendirian Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap anggota parlimen Australia - yang didakwa campurtangan dalam perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim - harus dilihat dalam konteks yang lebih menyeluruh, kata setiausaha politik kepada presiden PAS itu.

"Kena lihat secara keseluruhan terhadap apa yangg disebut oleh presiden PAS. Beliau menekankan bahawa tentu proses kehakiman dan perundangan dalam negara kita sekarang banyak yang tidak kena sehingga orang luar membuat protes.

"Ini mesti dibetulkan supaya proses keadilan wujud," kata Dr Samsuri Mokhtar kepada Malaysiakini hari ini.

"Kedua, beliau bukan 'selar', tetapi tidak setuju terhadap campurtangan asing dalam sebuah negara berdaulat atas kaedah secara umum, iaitu atas prinsip hubungan luar dan diplomasi antarabangsa."

Dr Samsuri diminta menjelaskan pendirian sebenar Abdul Hadi yang dilaporkan menyelar 50 ahli parlimen Australia yang telah meminta Malaysia menggugurkan pertuduhan terhadap Anwar.

Bernama semalam melaporkan, Abdul Hadi mahukan kes ketua umum PKR itu diselesaikan mengikut sistem kehakiman negara ini tanpa dipengaruhi oleh mana-mana anasir luar.

ADS