Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kejadian lanun di Asia berganda bulan lalu
Diterbitkan:  May 26, 2010 4:20 PM
Dikemaskini: 8:24 AM

Sebanyak 16 kes kejadian lalun bersenjata terhadap kapal-kapal dilaporkan di Asia bulan lalu, jumlah kes itu berganda berbanding pada tempoh yang sama tahun lalu.

somalia sea pirates hijacked vessel 031208 03 Bagaimanapun, tidak diketahui jika peningkatan itu disebabkan kesanggupan pemilik dan kapten kapal yang lebih bersedia untuk membuat laporan mengenai insiden itu yang membabitkan kapal mereka kepada pihak berkuasa.

Menurut Perjanjian Kerjasama Rantau mengenai Membanteras Lanun dan Rompakan Bersenjata terhadap Kapal-Kapal di Pusat Perkongsian Maklumat (ReCAAP ISC) di Singapura hari ini, menyatakan sebab-sebab lain kemungkinan ekoran pengembangan di kawasan berkenaan dan kejayaan rompakan, yang mendorong perompak cuba melakukan jenayah lanun.

Bilangan insiden itu meningkat pada bulan lepas di perairan Malaysia, Indonesia, Vietnam dan Laut China Selatan, kata ReCAAP dalam kenyataan di sini.

ReCAAP menyatakan jumlah insiden meningkat menunjukkan lanun mempunyai sedikit perancangan yang dilihat lebih teratur dan mungkin beroperasi secara sindiket di Laut China Selatan.

- Bernama

ADS