Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hukum hudud: Tak guna mesyuarat, kata MCA
Diterbitkan:  Sep 29, 2011 6:45 PM
Dikemaskini: 11:02 AM

Pemuda MCA menyifatkan mesyuarat majlis pimpinan Pakatan Rakyat sebagai usaha yang tidak berguna kerana setiap parti anggota pakatan itu mempunyai pendirian dan ideologi berbeza dalam pelaksanaan hukum hudud.

NONE Ketua pergerakan itu, Datuk Wee Ka Siong berkata, mesyuarat berkenaan juga hanyalah satu helah untuk menutup mulut para pemimpin Pakatan daripada membincangkan isu berkenaan.

"(Sebabnya) selagi pelaksanaan negara Islam dan undang-undang hudud tidak diterima dengan baik, isu ini akan terus dibangkitkan berulang kali," katanya lagi.

Tambahnya, mesyuarat selama lebih tiga jam oleh pemimpin tertinggi Pakatan itu juga tiada gunanya kerana setiap parti berkenaan mempunyai agenda politik dan ideologi yang berbeza.

"Rumusan daripada mesyuarat pemimpin Pakatan bercanggah dengan aspek Pakatan Rakyat. Diumumkan, tiada pelaksanaan undang-undang hudud, tetapi di satu sisi lagi ia menyatakan bahawa perlu ada "dasar bersama" dengan menghormati pendirian PAS dan DAP.

"Tidak kiralah berapa kali mereka berbincang ia tidak akan buat apa-apa perubahan," katanya yang turut membangkitkan persoalan sama ada PAS sanggup membatalkan pelaksanaan negara Islam.

NONE Pergerakan pemuda GERAKAN pula, secara sinis, menyambut baik kenyataan Pakatan malah mengucapkan "tahniah" atas keputusan yang disifatkan sebagai "bernas" itu.

Ketua pergerakan itu, Tan Keng Liang dalam kenyataannya mendakwa, kenyataan Pakatan menunjukkan bahawa undang-undang berkenaan ditolak oleh majoriti pemimpin dalam gabungan parti PAS, DAP dan PKR.

Tan turut menyalahkan pemimpin PAS yang didakwa mempunyai "impian peribadi" untuk melaksana undang-undang tersebut.

"PAS harus sedar bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang kaum dan agama. Adalah tidak wajar PAS memaksa pandangan mereka ke atas semua rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama," katanya lagi.

NONE Pandangan tersebut bagaimanapun disanggah oleh ketua pemuda PAS, Nasrudin Hassan yang mempertahankan hak PAS untuk melaksana undang-undang berkenaan – Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 serta Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003.

Nasrudin berkata, pengisytiharan enakmen berkenaan tidak pernah dihapuskan dan Kelantan terus menjalankan penjelasan berhubung hukum hudud. Menteri besarnya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula tetap bertegas untuk melaksana enakmen berkenaan, katanya.

"Saya melihat penegasan itu bukan retorik atau gimik menghadapi pilihan raya, justeru itulah yang diulang saban tahun, sama ada tahun pilihan raya atau tidak," katanya lagi dalam satu kenyataan.

Hasrat Nik Abdul Aziz itu dinyatakan "secara murni dan penuh tertib" dalam mesyuarat yang berlangsung lebih tiga jam di ibupejabat PAS pada malam tadi.

azlan Pemimpin parti PKR dan DAP pula mengemukakan pandangan balas dengan "mengimbangi kepentingan semua" dan seterusnya masing-masing mencapai kata sepakat, dakwa Nasrudin.

"Kata sepakat dicapai dengan semua parti komponen Pakatan mempertegaskan untuk saling kukuh mengukuh dalam perkara yang dipersetujui bersama seperti objektif, agenda, dasar dan prinsip yang terkandung di dalam Buku Jingga.

"Sementara itu, dalam perkara yang berbeza seperti teras ideologi dan prinsip agama yang dianut meletakkan semua parti komponen Pakatan untuk saling hormat-menghormati antara satu sama lain," katanya lagi.

ADS