Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nazri tolak cadangan undang-undang lompat parti
Diterbitkan:  Aug 24, 2012 6:27 PM
Dikemaskini: 10:34 AM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menolak rancangan kerajaan Pulau Pinang untuk menubuhkan undang-undang anti-lompat parti.

Nazri berkata penubuhan itu bertentangan dengan prinsip kebebasan berpersatuan yang dijamin oleh perlembagaan persekutuan.

Sebagai ahli parlimen, Nazri berkata, kebebasan untuk memilih mana-mana parti perlu diberi kepada mereka.

"Jadi, selagi kita tidak membuat pindaan pada perlembagaan, saya tidak melihat apa-apa perkembangan mengenai rang undang-undang anti-lompat parti. Perkara sama juga telah diputuskan sebelum ini di Sabah.

''Inilah apa yang saya tidak faham tentang DAP. Anda mempunyai ahli parlimen yang bercakap tentang kebebasan dan hak asasi manusia yang dijamin oleh perlembagaan.

"Pada masa yang sama, mereka mahu melakukan perkara yang bertentangan dengan apa yang telah dijamin," katanya seperti dipetik sebagai berkata oleh akbar harian berbahasa Inggeris, New Strait Times hari ini.

Nazri juga berkata, BN merupakan sebuah parti "bijak dan pintar" kerana tidak menerima mana-mana wakil rakyat yang berpaling tadah dari pembangkang untuk masuk ke dalam mana-mana parti komponennya.

"Tidak seperti mereka, BN bijak dan pintar. Kami tidak menerima mereka dalam parti kami (sepanjang tempoh ini).

"Jika anda adalah parti dengan prinsip, anda tidak akan mengambil pihak lain sebagai ahli. Anda perlu menghormati keputusan yang dibuat rakyat. Dalam kes kami, kami tidak mengambil mereka. Mereka boleh kekal bebas.

"Tetapi ahli politik dan ahli Parlimen di Pakatan Rakyat tidak tahu apa yang mereka lakukan. Mereka adalah contoh yang tidak baik," katanya lagi.

[baca berita penuh]

ADS