Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isu pendandan rambut cetus desak DAP keluar Pakatan
Diterbitkan:  Nov 23, 2012 8:06 PM
Dikemaskini: 12:12 PM

MCA telah menggesa DAP keluar daripada Pakatan Rakyat ekoran "provokasi berterusan" PAS, demi "memelihara maruah" masyarakat Cina dan bukan Islam.

malaysiakini interview loh seng kok 061108 05 "Saya menggesa DAP menarik diri daripada Pakatan kerana DAP tidak mempunyai kekuatan untuk menangkis provokasi berterusan dan

penindasan dari PAS yang membabitkan maruah pengundi Cina dan bukan Islam," kata ahli jawatankuasa pusat MCA, Loh Seng Kok dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau dirasakan merujuk kepada laporan media mengenai seorang pendandan rambut wanita bukan Islam di Kota Bharu yang didakwa telah disaman oleh majlis perbandaran kerana memotong rambut pelanggan lelaki.

"Walaupun Lim Guan Eng dan PAS mendakwa bahawa dasar tegas PAS itu tidak akan menimbulkan ancaman kepada amalan budaya bukan Islam, tetapi jika DAP tidak mahu menggadai hak masyarakat Cina dan bukan Islam, maka DAP perlu menarik diri daripada Pakatan dan mengisytiharkan dengan tegas bahawa mereka tidak menyokong undang-undang hudud PAS bagi memadamkan kebimbangan masyarakat Cina dan bukan Islam tentang kesan hudud PAS ke atas mereka," kata Loh (di atas).

Loh membuat gesaan itu selepas Setiausaha Agung MCA, Chew Lee Giok mengaitkan laporan itu kepada isu hudud, yang menjadi bahan kempen utama MCA terhadap pembangkang menjelang pilihan raya umum ke-13.

NONE Sementara itu, Pengerusi Wanita MCA Pulau Pinang , Tan Cheng

Liang (kanan) dalam satu kenyataan berasingan berkata PAS 'bohong' apabila mengatakan orang bukan Islam tidak akan terjejas dengan undang-undang hudud.

"Penipuan ini direka untuk kelihatan sederhana dan memenangi undi bukan Islam. Kes pendandan rambut di Kota Bharu itu hanyalah satu lagi contoh bagaimana dasar PAS menyebabkan kehilangan pendapatan secara tidak adil terhadap usahawan bukan Islam yang mahu hidup secara yang jujur," katanya.

[Baca berita penuh]

ADS