Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
LGE gesa Hisham letak jawatan jika gagal selesai isu Lahad Datu

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengkritik Kementerian Dalam Negeri kerana kelewatan dalam menyelesaikan "pencerobohan" di Lahad Datu, Sabah, oleh sekumpulan bersenjata yang dikaitkan dengan Sultan Sulu.

NONE Katanya, kenyataan terbaru Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri

Hishammuddin Tun Hussein bahawa penceroboh itu bukan militan atau pengganas, tidak boleh diterima.

"Jika begitu, maka mengapa mereka di (sebuah kampung yang berhampiran) Lahad Datu (dan) bersenjata berat?," katanya.

Lim berkata, sekiranya ia berlaku di Pulau Pinang, beliau - sebagai ketua menteri - akan meminta bantuan keselamatan daripada kerajaan persekutuan untuk membawa mereka keluar dari negara ini atau menangkap kumpulan bersenjata itu.

Kumpulan itu didakwa terdiri daripada kira-kira 100 pengikut seorang sultan di Filipina, yang mendakwa bahawa Sabah "dipajak" kepada kerajaan Malaysia.

NONE Sultan Jamalul Kiram (kiri) yang dipetik dalam laporan AFP sebagai

berkata bahawa orang-orangnya akan terus berada di Sabah kerana ia adalah "negeri" mereka.

Walaupun para pegawai Malaysia mendakwa bahawa kumpulan tersebut bersenjata, tetapi Jamalul bertegas sebaliknya.

Walaupun mereka enggan beredar sejak tiba pada 9 Februari lalu, Malaysia tidak tegas dalam mengendalikan situasi tersebut, kata Lim.

"Jika Hishammuddin tidak boleh mengendalikan keadaan itu dengan segera dan menghantar kumpulan bersenjata itu keluar dari negara ini, maka beliau harus meletak jawatan," katanya.

"Kerajaan mengusir Senator Australia Nick Xenophon yang tidak bersenjata. Di sini kita ada sebuah kumpulan bersenjata dan tiada apa yang telah dilakukan setakat ini."

Hishammuddin, yang kini berada di Sabah, telah dilaporkan berkata bahawa Malaysia melakukan segala yang mungkin untuk memastikan situasi itu diselesaikan tanpa pertumpahan darah.

[Baca berita penuh]

ADS