Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Nama syarikat pembekal dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum yang lalu tidak akan didedahkan kerana khuatir akan dibeli oleh orang ramai kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim.

Beliau yang berucap semasa ucapan penggulungan titah Diraja di Dewan Rakyat malam tadi berkata, nama syarikat tersebut juga tidak akan didedahkan kerana bimbang akan berlakunya "kekecohan" semasa hari pengundian.

"Kita kena ingat bahawa dakwat ini bukan segalanya tapi yang penting ialah kad pengenalan. Saya nak sebut di sini, kalau sekiranya kita beritahu siapa syarikat pembekal dakwat ini, kalau semua tahu, semua beli dakwat.

"Celup dalam jari dan berbaris (untuk mengundi) dah ada cat dan terus mengundi. Jadi kad pengenalan tak tunjuk.

"Lepas itu akan kecoh bila semua orang tunjuk jari yang ada cat. Kalau cerita syarikat (pembekal) nanti semua beli dakwat," katanya.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat mendesak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendedahkan nama syarikat yang membekal dakwat kekal dalam pilihan raya umum yang lalu.

Pakatan juga mengancam untuk mendedahkan nama syarikat yang membekalkan dakwat kekal kepada SPR sekiranya suruhanjaya itu masih enggan berbuat demikian.

Selain itu, dalam sidang media yang dibuat Ahli Parlimen Bukit Katil Shamsul Iskandar Mat Akin, beliau menggesa Peguam Negara mengambil tindakan ke atas 1,469 laporan polis yang dibuat di seluruh negara berhubung dakwat kekal yang digunakan semasa pilihan raya umum 5 Mei lalu.

ADS