Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kabinet tolak CCRIS pada peminjam PTPTN
Diterbitkan:  Aug 21, 2013 12:03 PM
Dikemaskini: 4:32 AM

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak akan akan meneruskan cadangan untuk menyenaraikan peminjam di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).

Menurut Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin, perkara itu baru diputuskan kabinet dalam mesyuaratnya sebentar tadi.

"Baru selesai mesyuarat Jemaah Menteri. Alhamdulillah, PTPTN tidak akan meneruskan cadangan untuk menyenaraikan peminjam di bawah CCRIS.

"Terima kasih pada PM & menteri-menteri pendidikan kerana mendengar suara-suara orang muda," kata Khairy dalam twitnya pagi ini.

CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.

Kelmarin Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata PTPTN akan melaksanakan CCRIS dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar bermula bulan ini.

Katanya, menerusi pendekatan tersebut, peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya.

Sebelum pembatalan cadangan itu diumumkan, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan cadangan kerajaan tersebut sebagai satu lagi bentuk penganiayaan kepada peminjam setelah mereka dibebani dengan pinjaman pengajian.

"Perlu diingat bahawa isu utama di sini bukanlah semata-mata bagaimana kerajaan boleh memudahkan pemulihan pinjaman," katanya dalam satu kenyataan.

"Isunya ialah kegagalan kerajaan Umno-BN dalam melaksanakan tanggungjawab keadilan sosial mereka menyediakan pendidikan tinggi percuma terutamanya kepada yang kurang bernasib baik," katanya lagi.

ADS