Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
NGO tuntut sekolah khas pesakit kelumpuhan otak
Diterbitkan:  Oct 3, 2013 12:36 PM
Dikemaskini: 7:13 AM

Sebuah NGO berkaitan penyakit kelumpuhan otak besar atau cerebral palsy (CP) mendakwa kanak-kanak kelainan upaya itu dinafikan hak untuk pendidikan apabila tiada sekolah khas disediakan untuk golongan "OKU terlantar itu".

Pertubuhan Harapan Anak Cerebral Palsy (Hope2Walk), dalam memorandumnya kepada timbalan perdana menteri berkata, berbeza dengan negara lain, di Malaysia golongan ini tidak layak memasuki sekolah dan rawatan hospital juga cukup singkat.

"Rawatan fisioterapi dan latihan cara kerja dibuat di hospital seminggu sekali selama sejam. Bolehkah anak ini mempelajari semua itu dalam waktu sesingkat itu?

"Bayangkan, bolehkah anak normal menguasai kemahiran membaca jika hanya datang sekolah sekali seminggu selama satu jam? Apatah lagi anak CP, khususnya yang terlantar," memorandum kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin dipetik.

Memorandum enam halaman itu diserahkan oleh Timbalan Pengerusi Hope2Walk, Mohd Affandi Ramli di lobi Parlimen di ibunegara semalam.

Kartunis itu malah hadir bersama isteri dan anak perempuannya yang turut mengalami nasib sama.

Hope2Walk juga berkata, penafian hak bersekolah itu juga "amatlah kejam" dan tindakan perlu diambil dengan mengetepikan permainan politik demi pembelaan terhadap golongan itu.

"Mahukan kita melihat Malaysia menjadi negara pembunuh nombor satu bagi kanak-kanak CP (dengan membiarkan mereka)?" menurut memorandum itu lagi, sambil menjelaskan sebab utama kematian apabila potensi diri semakin merosot.

CP adalah sejenis kecacatan yang dikesan pada bayi apabila pengendalian otot gagal atau tidak berfungsi, kaku, lumpuh serta gangguan fungsi saraf.

ADS