Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Laman facebook Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pagi ini dilanda dengan begitu banyak komen video yang membicarakan topik 'kangkung'.

Dalam status terkini dalam profail Facebook beliau yang berkaitan sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan yang dimuat naik 14 Januari lalu, telah diserang dengan video parodi kangkung.

Sebanyak 1,556 komen dimuat naik sehingga pagi ini, kebanyakannya

video parodi menyindir tindakan beliau yang didakwa begitu 'bangga' dapat menurunkan harga pasaran kangkung sehingga dirasakan dapat meringankan beban rakyat.

Antara komen yang begitu ketara menyindir Najib Razak adalah video 'New lenggang kangkung remix ft Najib' yang mana memaparkan klip video Najib berkaraoke dan menari tarian tradisional dalam sebuah majlis rasmi telah diubah dengan mengarapkan beberapa kesan grafik serta berlatarkan lagu Lenggang-lenggang kangkung.

Selain itu, sebuah lagi video 'Kangkung Remix ft Najib' yang dimuat naik dengan video kangkung digabungkan dengan video ucapan Najib dipercayai ketika membahaskan ucapan penurunan harga kangkung.

Selain video parodi, beberapa keping gambar turut menyatakan sindiran rakyat terhadap Najib begitu juga komen-komen yang membahaskan tentang kangkung.

Bagaimanapun, melalui profail Najib terpapar terlalu banyak komen sebegitu sinis menyindir tindakan beliau, telah dimuat naik dalam dua lagi status sebelum itu.

Bawa kangkung dapat kopi

Dalam perkembangan lain, kegilaan rakyat Malaysia menyindir Najib urut mendorong sebuah kedai kopi menawarkan pelanggannya sistem barter pelik antara kopi dan kangkung.

Seperti makluman di Facebook Artisan Coffee, mereka menawarkan pelanggannya membayar secawan kopi hitam dengan sayuran itu dan bukannya wang bermula esok.

"Sejak kangkung menghebohkan dunia baru-baru ini, kita fikir 'sayur' ini berprofil rendah namun layak menerima pengiktirafan," menurut tulisan di laman sosial itu.

Promosi terhad itu dibuat petang di cawangan mereka di Seksyen 13 Petaling Jaya dan Bangsar Village, Kuala Lumpur.

ADS