Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR Datuk Johari Abdul berkata tidak adil untuk mengadakan pemilihan semula parti kerana hanya sebilangan kecil dari cabang parti yang terlibat.

Menurut Johari JPP telah membuat keputusan pemilihan semula hanya akan dibuat di antara 35 cabang yang telah dikenalpasti dan bukannya kepada keseluruhan parti.

Ini dibuat walaupun beberapa pemimpin PKR secara terbuka membayangkan pemilihan semula wajar diadakan kerana beberapa masalah yang berlaku.

"Kita dah bincang dengan panjang lebar dan kita dan buat keputusan tak ambil jalan pintas dengan batalkan keputusan pemilihan setakat ini.

"Masalah tidak berlaku di majoriti cabang. Walaupun banyak aduan tetapi ia datang dari beberapa cabang sahaja. Ia juga tidak adil bagi ahli yang telah mengundi," kata beliau dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Johari turut mengumumkan sebanyak 10 cabang kebanyakannya di zon Utara dan Pantai Timur akan dilakukan minggu ini sementara baki 25 lagi akan diumumkan kelak.

Cabang yang terlibat dengan pemilihan semula 31 Mei ini ialah Setiu, Kula Nerus, Kemaman dan Dungun di Terengganu; Jerantut dan Paya Besar di Pahang; Pasir Puteh di Kelantan dan Pengerang di Johor.

Manakala pemilihan semula pada 1 Jun melibatkan Tenggara di Johor dan Sungai Petani di Kedah.

"Tujuh daripada cabang ini akan mengadakan pemilihan semula melibatkan pimpinan nasional manakala tiga lagi hanya di sayap tertentu," kata Johari.

Sementara itu, pengerusi panel aduan dan bantahan JPP Abdul Malek Hussin menjelaskan sebanyak 248 aduan dari 70 cabang telah diterima pihak beliau setakat ini.

Beliau berkata sesi pendengaran sejak 17 Mei lalu telah pun dibuat untuk 64 Cabang yang terlibat.

"Sesi aduan diadakan dari jam 10 atau 11 pagi hingga jam 3 pagi setiap hari.

ADS