Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bekas IGP: Tentukan motif apa lagi?
Diterbitkan:  Feb 4, 2015 3:47 PM
Dikemaskini: 7:53 AM

Bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan berkata motif dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu tidak perlu ditentukan, memandangkan “suspek utama” dalam kes itu sudahpun dibebaskan.

"Apabila suspek utama sudah dibebaskan, motif apa lagi yang hendak ditentukan?

“Suspek utama itulah orang yang tahu sebenar-benarnya mengenai apa yang berlaku,” katanya kepada Malaysiakini.

Musa berkata demikian ketika merujuk kepada penganalisis politik, Abdul Razak Baginda.

Penaung NGO antirasuah MyWatch itu ditanya motif pembunuhan yang tidak ditentukan oleh pendakwaan dan juga mahkamah sepanjang perbicaraan tersebut.

Jawapannya itu membayangkan bahawa motif berkenaan tidak perlu ditentukan dalam kes Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar – dua orang bekas komando polis yang didapati bersalah atas pembunuhan itu.

Kenyataannya itu juga membayangkan bahawa Azilah dan Sirul bertindak atas arahan, namun beliau enggan mengulas mengenai perkara ini.

Beliau turut mengesahkan bahawa siasatan polis berjaya menentukan motif pembunuhan tersebut, ketika beliau mengetuai PRDRM pada 2006.

"Tapi motif apa yang perlu ditentukan untuk Azilah dan Sirul (membunuh Altantuya), apabila suspek utama sudah dibebaskan?,” soalnya kembali.

Ditanya mengenai motif yang dipastikan oleh polis semasa siasatan itu, Musa enggan mendedahkannya dengan alasan, kes tersebut sudahpun diputuskan oleh mahkamah paling tinggi.

Razak Baginda, yang rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, pada mulanya dituduh bersubahat dalam pembunuhan tersebut, namun kemudiannya dibebaskan tanpa dipanggil untuk membela diri.

Dalam satu wawancara terbaru, beliau menyalahkan “polis jahat” atas kes pembunuhan berkenaan dan turut mengaitkan bahawa motif pembunuhan juga tidak ditentukan dalam kes tahanan lain yang mati dalam tahanan polis.

Pengganti Musa, Datuk Seri Khalid Abu Bakar turut mengesahkan bahawa siasatan pasukannya turut meliputi motif pembunuhan berkenaan.

Katanya, polis tidak boleh dipertanggungjawabkan jika pendakwaan atau mahkamah memutuskan untuk tidak menentukan motif dan menyabitkan kedua-duanya berdasarkan bukti yang diperolehi.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS