Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tiada lagi 'bersetuju untuk tidak bersetuju', kata Pakatan Harapan

Pakatan Harapan tidak lagi akan 'bersetuju untuk tidak bersetuju' dan mana-mana parti yang melanggar konsensus gabungan itu akan dipecat.

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berkata 'bersetuju untuk tidak bersetuju' tidak lagi menjadi prinsip Pakatan Harapan.

Ketiga-tiga parti, katanya, bebas untuk membuat keputusan politik mereka, selagi ia tidak bertentangan dengan perjanjian dan keputusan bersama yang dimeterai hari ini, atau yang dibuat oleh majlis presiden.

Beliau berkata demikian di sidang kemuncak kepimpinan Pakatan Harapan di Shah Alam hari ini, di mana PKR, DAP dan AMANAH akan menandatangani perjanjian bersama untuk gabungan mereka.

Setiausaha Organisasi AMANAH, Suhaizan Kaiat pula berkata, jika mana-mana parti-parti itu didapati melanggar perjanjian tersebut, parti-parti lain dalam Pakatan Harapan mempunyai hak untuk memecatnya dari gabungan itu.

Status Pakatan Harapan sebagai satu pakatan politik antara parti-parti berkenaan, tambahnya, hanya boleh diumumkan oleh majlis presiden.

Klausa ini dalam perjanjian Pakatan Harapan itu dengan jelas bermaksud pakatan itu tidak boleh dibubarkan secara unilateral.

Ini akan menghalang apa yang telah berlaku terhadap Pakatan Rakyat, yang berkubur selepas pemimpin DAP Lim Kit Siang mengumumkan pembubarannya.

Sementara itu Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke mengumumkan bahawa di bawah perjanjian itu, pertandingan tiga penjuru yang melibatkan lebih daripada satu parti dalam gabungan Pakatan Harapan, tidak akan berlaku lagi.

Pakatan Harapan, katanya, hanya akan meletakkan seorang calon untuk mewakili pakatan itu dalam mana-mana pilihan raya.

Beliau berkata calon-calon akan dipilih oleh parti masing-masing, manakala pengagihan kerusi akan diputuskan oleh sebuah jawatankuasa pilihan raya.

Semua keputusan mesti diluluskan oleh majlis presiden, katanya.

Ahli Parlimen Seremban itu berkata parti-parti dalam pakatan itu juga dilarang daripada mengadakan rundingan terus dengan parti-parti di luar Pakatan Harapan selepas pilihan raya.

Ini, kata Loke, termasuk membentuk kerajaan atau sebuah pentadbiran, kecuali jika majlis presiden dimaklumkan terlebih dahulu..

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS