Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh mencabar keputusan Peguam Negara (AG), Tan Sri Mohamed Apandi Ali, jika didasarkan kepada satu keputusan mahkamah tahun lalu, kata Penyelaras perundangan Lawyers for Liberty (LFL), Michelle Yesudas.

Menurut Yesudas, keputusan mahkamah tahun lalu itu, mempertikaikan bagaimana mutlaknya kuasa AG.

Dalam satu kes baru-baru ini, katanya, Hakim Mahkamah Tinggi Vazeer Alam memutuskan bahawa keputusan AG boleh dicabar jika ia berdasarkan kepada satu pertimbangan yang tidak relevan, menyalahi undang-undang, atau jika berlaku salah guna kuasa.

Yesudas memetik keputusan Hakim Vazeer di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu, ketika menolak permohonan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk membatalkan saman terhadapnya oleh bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Ramli Yusuff dan peguamnya Rosli Dahlan.

Selasa lalu, Apandi mengisytiharkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak melakukan apa-apa kesalahan berhubung dengan derma RM2.6 bilion (AS$681) derma dan RM42 juta daripada SRC International didepositkan ke dalam akaun bank peribadinya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said kemudiannya berkata keputusan Apandi itu tidak boleh dipersoalkan, dengan berkata bahawa Apandi mempunyai kuasa mutlak untuk membuat keputusan tersebut.

Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan memberi Peguam Negara kuasa budi bicara mutlak mengenai sama ada meneruskan pendakwaan atau tidak, kecuali di mahkamah syariah, mahkamah anak negeri atau mahkamah tentera.

Bagaimanapun, Michelle (foto) berkata, kuasa budi bicara itu tidak menjadikan AG kebal daripada penelitian awam.

LFL menggesa dilakukan pembaharuan untuk menjadikan AG bertanggungjawab kepada Parlimen.

LFL juga mahu kuasa pendakwaan dipindahkan kepada sebuah pejabat bebas pengarah pendakwaan awam, sejajar dengan amalan di negara-negara Komanwel yang lain.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS