Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

ULASAN Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi membuka lembaran baru dalam sejarah politik negara apabila mengambil keputusan bersama barisan pembangkang dalam usahanya 'menggulingkan' perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Langkah yang diambil Mahathir mengejutkan sesetengah orang, sama ada di kalangan pendukungnya atau pembencinya sendiri. Namun bagi mereka yang memahami realiti dan sepak terajang politik, kemunculan Mahathir untuk duduk semeja dengan pemimpin pembangkang bukanlah suatu perkara aneh.

Seperti ungkapan Inggeris, in politics, there is no permanent friends or enemy. Only permanent interests . Tidak ada musuh yang kekal di dalam politik, yang kekal hanya kepentingan bersama. Hari ini boleh menjadi kawan, esok boleh menjadi lawan dan begitulah sebaliknya.

Lama dahulu, Mahathir juga pernah melakukan perkara sama apabila berada sepentas dengan PAS dalam menggasak perdana menteri pertama ketika itu, Tunku Abdul Rahman melepaskan jawatannya.

Mahathir sekali lagi dilihat 'bersetuju' dengan pembangkang ketika mendesak pengunduran Tun Abdullah Ahmad Badawi sehingga akhirnya Datuk Seri Najib Razak dilantik sebagai perdana menteri.

Maka tindakannya keluar Umno baru-baru ini bukan perkara baru bagi tokoh yang mempunyai pengalaman politik dan pernah menerajui negara selama lebih dua dekad itu.

Tetapi tidak seperti Abdullah, Najib nampaknya terlalu liat untuk dikalahkan Mahathir. Asakan demi asakan Mahathir terhadap skandal menyelubungi Najib - daripada isu 1MDB sehingga kepada derma politik RM2.6 bilion seakan-akan tidak lut kepada batang tubuh Najib.

Tindakan Najib terhadap pengkritiknya dilihat keras dan drastik, bahkan ada yang berpendapat meniru gaya pemerintahan Mahathir sendiri.

Dengan penukaran Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai peguam negara, tekanan terhadap penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Gabenor Bank Negara, Najib dianggap terlalu kebal daripada tindakan.

Tiada cara lain bagi Mahathir

Maka Mahathir tidak mempunyai cara lain untuk 'menggulingkan' Najib melainkan bersama-sama gerakan pembangkang, bermula dengan mengisytiharkan dirinya keluar Umno. Ramai melihat ini kemuncak kemarahan Mahathir selepas anaknya Mukhriz dipaksa berundur sebagai menteri besar Kedah.

Manakala Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang 'sekapal' dengan Mahathir juga menerima nasib yang sama apabila digantung jawatannya sebagai orang nombor dua dalam Umno.

Kejutan-kejutan politik terus berlaku kemudiannya.

Seruan Mahathir untuk 'Selamatkan Malaysia' disambut pula oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dari penjara Sungai Buloh. Bagi sesetengah orang, ia mungkin ironi bagi Anwar untuk memberikan sokongan kepada individu yang pernah menyebabkan dia didakwa dan dipenjarakan.

Namun, Anwar mungkin mempunyai sebab tersendiri berbuat demikian. Dalam kenyataan dari penjara, Anwar menegaskan sokongannya kepada parti politik, masyarakat sivil dan Mahathir yang menuntut peletakan jawatan perdana menteri.

Beliau menggariskan penolakan terhadap Najib perlu disertakan dengan reformasi total terhadap institusi negara yang disifatkan sudah retak dan parah. Lantaran itu termeterailah deklarasi rakyat yang ditandatangani Jumaat lalu.

Berbeza pula bagi pemimpin Umno, tindakan Mahathir 'bersekongkol' dengan pemimpin pembangkang khususnya DAP dan PKR dilihat sebagai suatu pengkhianatan terhadap 'Umno, bangsa dan negara'.

Apa kaedahnya?

Deklarasi yang ditandatangani 58 individu itu menyenaraikan beban kesilapan Najib dalam mengendalikan negara, khususnya skandal kewangan besar yang terpalit dengannya.

Bagaimanapun ia tidak menjelaskan secara holistik tentang kaedah dan bagaimanakah Najib akan diundurkan. Apakah strategi dan mekanisme yang digunapakai. Siapakah pula yang akan menggantikan Najib. Dan adakah ia akan sekali lagi melalui proses demokrasi selepas cubaan undi tidak percaya gagal di parlimen.

Justeru itu deklarasi itu dilihat tidak lebih sekadar menggembeleng kekuatan dan sokongan pembangkang terhadap Mahathir semata-mata, sekurang-kurangnya buat masa ini, dengan apa yang dinamakan sebagai agenda bersama 'demi menyelamatkann Malaysia'.

Umum masih tidak dapat melihat dengan jelas bagaimanakah Najib boleh disingkirkan menerusi deklarasi itu. Cengkaman Najib terhadap kabinet dan Umno (termasuk MT dan ketua-ketua bahagian) dilihat terlalu kuat dan bukan mudah untuk dipatahkan.

Pada masa ini peluang Mahathir (dan pembangkang) untuk menyingkirkan Najib hanyalah melalui beberapa cara, iaitu dengan mendesak perdana menteri mencadangan kepada Yang di-Pertuan Agong membubarkan parlimen atau membuktikan perdana menteri hilang majoriti dalam Dewan Rakyat melalui usul undi tidak percaya.

Yang di-Pertuan Agong sendiri tidak mempunyai kuasa mutlak untuk memecat Najib.

Mampukah dosa Mahathir dipadamkan?

Bagi kalangan pengkritik deklarasi ini, mereka menuntut Mahathir mengakui kesilapan lalu dengan melakukan reformasi menyeluruh terhadap sistem yang telah dirosakkan, bukan semata-mata memenuhi keinginan dan dendam peribadi terhadap Najib.

Mereka mengungkit dosa-dosa lalu Mahathir seperti campur tangan terhadap badan kehakiman, penggunaan akta drakonian untuk menangkap pengkritiknya, juga amalan kronisme yang didakwa diamalkan sepanjang memegang jawatan itu.

Di kalangan pengkritik Mahathir, 'dosa-dosanya' meruntuhkan institusi utama negara inilah yang diteruskan legasi Najib pada masa ini.

Justeru apabila menyebut 'reformasi total' ia berbalik semula kepada deklarasi bersama yang dibacakan Mahathir sendiri, Jumaat lalu.

Antara lain, deklarasi itu menyebut pemulihan integriti institusi yang telah dilemahkan, seperti polis, SPRM, Bank Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC). Selain itu ia juga merumuskan untuk pemansuhkan semua undang-undang baru yang didakwa melanggar perlembagaan di bawah pentadbiran Najib.

Justeru pandangan kini sudah pasti tertumpu kepada Mahathir, parti pembangkang dan kumpulan masyarakat sivil bagi merealisikan deklarasi berkenaan.

Ujian terbesar Mahathir pastinya bagi meyakinkan rakyat dan ahli Umno, apakah beliau benar-benar jujur untuk melakukan perubahan, atau sekadar mahu menjatuhkan kepimpinan perdana menteri.

Ujian bagi pembangkang pula adalah meyakinkan penyokongnya, bahawa pemilihan Mahathir mengetuai perubahan itu adalah tepat pada waktunya sebelum meminta mereka melupakan segala kesalahannya yang lampau.

Apapun, rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa umumnya sudah pasti ternanti-nanti lanjutan daripada episod politik yang sedang ditayangkan kepada mereka.

Lihat Komen
ADS