Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isu tanah PERDA: Exco negeri buat laporan pada SPRM

Exco kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri itu berhubung isu penjualan tanah milik Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) di Kampung Tok Keramat, Seberang Perai Selatan pada harga di bawah pasaran.

Dr Afif Bahardin berkata beliau membuat laporan itu selepas mendapat persetujuan dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri semalam.

"Saya menamakan Datuk Shabudin Yahaya selaku pengerusi PERDA dan merangkap Anggota Parlimen Tasek Gelugor sebagai individu yang bertanggungjawab dalam mengakibatkan penjualan tanah milik PERDA ini di bawah harga penilaian pasaran.

"Kami percaya berlaku unsur pecah amanah dan salah laku untuk sebuah agensi seperti PERDA yang telah dipergunakan untuk menjual aset kepentingan rakyat di bawah nilai pasaran," katanya kepada pemberita sebelum membuat laporan itu.

Dalam sidang akhbar 1 April lepas, Shabudin berkata PERDA menjual tanah itu pada harga RM1.42 juta dengan meletakkan syarat kepada pemaju membangunkan lebih banyak rumah kos rendah dan mampu milik berharga antara RM42,000 dan RM72,000.

Ketua Menteri Lim Guan Eng sebelum ini berkata mengikut penilaian Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), nilai keseluruhan tanah seluas 3.4 hektar itu adalah RM16.6 juta.

Dr Afif yang juga ADUN Seberang Jaya turut mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk campur tangan dalam isu itu kerana PERDA merupakan agensi di bawah kerajaan persekutuan, yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan turut mengemukakan laporan lain berhubung isu itu, Dr Afif berkata satu laporan sudah mencukupi.

"Saya ingat SPRM cukup profesional. Kita lihat bagaimana siasatan SPRM tentang 1MDB cukup menyeluruh... saya percaya dengan integriti SPRM untuk menyiasat perkara ini," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS