Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mana dokumen Bank Negara, soal Lim kepada Najib
Diterbitkan:  May 22, 2016 8:21 PM
Dikemaskini: 12:26 PM

Pemimpin DAP Lim Kit Siang menimbulkan keraguan terhadap pendedahan Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Datuk Mohd Puad Zarkashi bahawa perdana menteri mendapat lampu hijau daripada Bank Negara untuk menerima derma RM2.6 bilion pada tahun 2013.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu bertanya mengapa Datuk Seri Najib Razak tidak tampil ke hadapan untuk menjelaskan perkara itu sendiri.

"Jika Najib mempunyai dokumen Bank Negara yang meluluskan deposit sebanyak RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadinya, mengapa Najib tidak dapat menunjukkannya dalam tempoh 11 bulan lalu sejak laporan Wall Street Journal?

"Jika RM2.6 bilion sumbangan itu datang dari Raja Arab, mengapa tidak boleh dia mengeluarkan dokumen untuk membuktikannya?

"Bolehkah Najib menghasilkan dokumen-dokumen ini sekarang?," Soal Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Puad memberitahu pelajar Malaysia di Canberra Jumaat lalu bahawa pemimpin Umno itu telah bertemu Najib untuk bertanya tentang sumbangan itu.

"Bila sampai ke rumah beliau, kami bertanya kepada Datuk Seri Najib betulkah you dapat RM2.6 bilion. Dia kata betul.

"Beliau tidak menafikan dan mengatakan mempunyai dokumen kelulusan dari Bank Negara untuk memindahkan dana itu ke akaun bank peribadinya.

"Cuma masalahnya, dia kata mungkin, dia sebut mungkin ada pegawai di Bank Negara ataupun Ambank yang membocorkan maklumat tersebut kepada Sarawak Report dan diberikan kepada Wall Street Journal," kata Puad.

Beliau menambah bahawa Najib memberitahu mereka bahawa wang itu datang daripada Raja Arab dan bukan 1MDB.

Najib secara konsisten menafikan sebarang salah laku dalam isu derma sebanyak RM2.6 bilion itu, dan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali membersihkannya daripada sebarang salah laku jenayah.

Lihat Komen
ADS