Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Papan iklan anti-BN, PAS muncul di Sungai Besar
Diterbitkan:  Jun 8, 2016 5:15 PM
Dikemaskini: 9:18 AM

Semakin banyak papan iklan yang menyerang PAS dan BN mula muncul di kawasan penduduk majoriti Cina di Sekinchan pada hari keempat kempen pilihan raya kecil bagi merebut kerusi parlimen Sungai Besar.

Gambar-gambar papan iklan berkenaan turut diedarkan melalui aplikasi pesanan mudah alih WhatsApp sejak pagi.

Antaranya, sebuah papan iklan yang mengabungkan wajah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak sebagai tiga kembar Siam.

Gambar dengan tajuk dalam bahasa Melayu dan Cina itu berbunyi:"BN, PAS Sehati Sejiwa, Rasis Rasuah Sama Sekali".

Di latar belakang adalah gambar Hadi memegang keris gergasi semasa muktamar PAS baru-baru ini dengan tertera logo 1MDB dan perkataan "Skandal RM4.2 bilion".

Papan iklan kedua yang dikesan di Sekinchan pula memaparkan gambar Ketua Umno Sungai Besar Datuk Jamal Md Yunus ketika mengetuai demo baju merah anti-BERSIH. Turut dimuatkan adalah gambarnya memeluk calon BN, Budiman Mohd Zohdi.

Antara perkataan yang dipaparkan adalah "Panggil Cina babi tidak salah" dalam bahasa Melayu dan Cina merujuk kepada kata-kata Jamal bahawa adalah tidak salah berbuat demikian kerana bangsa berkenaan tidak sensitif dengan binatang itu.

Papan iklan ketiga pula memperlekehkan slogan parti pemerintah bahawa "BN Menang Rakyat Senang". Ia digantikan dengan perkataan "BN Rasuah, Rakyat Susah".

Sukar untuk memastikan parti mana yang bertanggungjawab terhadap papan iklan berkenaan meskipun ia mempunyai logo AMANAH dengan warna rasmi parti itu iaitu jingga.

Papan iklan itu juga meminta pengundi supaya menyokong Pakatan Harapan.

Dalam reaksinya, AMANAH menafikan mereka bertanggungjawab terhadap papan iklan tersebut.

“Kami tak cukup duit untuk billboard sendiri. Bendera pun jauh lebih kalah sebab kami parti baru bendera-bendera pun baru...

"Kami tidak mempunyai wang untuk sampah seperti ini, boleh dilaporkan kepada (pegawai) penguatkuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)," kata pengarah strategi parti itu Khalid Samad.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS