Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Rakyat disembelih untuk bayar IPIC, soal PAS
Diterbitkan:  Jun 15, 2016 12:07 PM
Dikemaskini: 6:07 AM

PAS mahu kerajaan menjelaskan bagaimana ia bercadang membayar AS$6.5 bilion sekiranya 1MDB dan Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF) gagal dalam kes timbang tara antarabangsa yang dikemukakan terhadap mereka oleh firma Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC).

“Apakah rakyat yang juga akan disembelih nanti menggunakan kenaikan cukai, pengenalan cukai baru serta GST terhadap pembelian petrol dan pembayaran tol, yang dijangka akan dinaikkan selepas Hari Raya?” soal Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan media.

(IPIC) dan anak syarikatnya, Aabar Investments PJS (Aabar) memfailkan kes mereka terhadap di Mahkamah Timbangtara Antarabangsa London selepas mendakwa tidak pernah menerima AS$3.5 bilion daripada firma pelaburan negara itu sebagai bayaran untuk jaminan bon terbitannya itu.

1MDB berkata ia membuat bayaran kepada sebuah firma yang berdaftar di British Virgin Island yang mempunyai nama yang sama dengan anak syarikat IPIC, Aabar Investments PJS.

Menurut IPIC, firma BVI itu bukan anak syarikat miliknya.

1MDB berkata ia memindahkan dana kepada Aabar BVI selepas diberitahu oleh pengarah IPIC ketika itu, Khadem Al Qubaisi dan Pengerusi Aabar Mohamed Al Husseiny bahawa firma BVI adalah sebuah anak syarikat IPIC.

Kedua-dua Khadem dan Mohamed didakwa menubuhkan Aabar BVI pada Mac 2012, dua bulan sebelum ia menerima AS$576.94 juta dari 1MDB sebagai deposit keselamatan.

Menurut akhbar Wall Street Journal, sebahagian daripada dana berkenaan yang dipindahkan kepada Aabar BVI digunakan untuk membiayai filem blockbuster 'The Wolf of Wall Street'.

Ini adalah melalui pinjaman yang dibuat kepada syarikat produksi Hollywood Red Granite yang dimiliki oleh anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak iaitu Riza Aziz.

Red Granite berkata kata sumber-sumber pembiayaannya adalah sah dan sedang bekerjasama dengan siasatan.

Lihat Komen
ADS