Paling Popular
Terkini
story images
story images

PERKASA hari ini merayu Yang di-Pertuan Agong dan perdana menteri memujuk Ketua Pesuruhaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohammed.

Malah presidennya, Datuk Ibrahim Ali juga merayu kepada Abu Kassim supaya menarik balik keputusannya untuk menamatkan perkhidmatan sebagai pesuruhjaya pada Ogos depan.

"PERKASA ingin membuat rayuan terbuka kepada Yang di-Pertuan Agong dan perdana menteri supaya memujuk dan menyambung khidmat Tan Sri Abu Kassim sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

"Saya juga nak merayu pada Abu Kassim supaya beliau tarik balik hasrat letak jawatan sebagai ketua pesuruhjaya SPRM. Yang di-pertuan Agong patut panggil balik Abu Kassim menghadap, perdana menteri pun nasihat supaya jangan berhenti.

"Jika tidak, kita akan kehilangan modal insan yang besar, tokoh berpengalaman, diakui di peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di ibu negara hari ini.

Khamis lalu Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa memberitahu bahawa Abu Kassim dilaporkan tidak akan meneruskan perkhidmatan sebagai ketua pesuruhjaya SPRM mulai 1 Ogos ini seperti dipohonnya.

SPRM dalam kenyataan medianya pula memberitahu, ia merupakan kali ketiga Abu Kassim memohon bagi mempercepatkan penamatan tempoh kontraknya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM yang sepatutnya berakhir pada 4 Disember 2018.

“Tiada tekanan dibuat oleh mana-mana pihak terhadap keputusan Tan Sri Abu Kassim bagi memendekkan kontraknya yang sepatutnya berakhir pada 4 Disember 2018.

“Permohonan kali ketiga ini dibuat selepas Tan Sri Abu Kassim menerima tawaran daripada International Anti Corruption Academy (IACA) sebagai pakar jemputan di universiti pencegahan rasuah pertama di dunia,” katanya kenyataan tersebut.

Lihat Komen
ADS