Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAP Johor bersedia untuk pilihan raya negeri mengejut
Diterbitkan:  Oct 17, 2016 2:17 PM
Dikemaskini: 6:21 AM

DAP Johor bersedia untuk menghadapi pilihan raya negeri berasingan daripada pilihan raya umum, kata ketuanya Liew Chin Tong.

Kesediaan parti itu disuarakan di tengah-tengah tercetusnya dakwaan wakil rakyat Umno di negeri itu yang mahukan Johor mengadakan pilihan raya mengejut.

Dalam kenyataan, ujar Liew, DAP Johor merasakan ia akan diadakan seawal bulan Mei ini dan mewujudkan sebuah jawatankuasa persediaan pilihan raya dengan tujuan untuk melengkapkan persediaan pilihan raya peringkat dewan undangan negeri menjelang akhir tahun ini.

Semalam, beberapa wakil rakyat Umno dari Johor telah dilaporkan bersetuju untuk diadakan pilihan raya negeri yang berasingan.

Antara lain, persetujuan itu lahir sebagai langkah untuk menangani Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang diketuai oleh bekas pemimpin Umno Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada menjadi kuasa pilihan raya yang utama.

BN, buat kali pertamanya kehilangan majoriti dua pertiga di negeri tersebut apabila Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jorak, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh dilantik sebagai Setiausaha Agung BERSATU.

Sementara itu, Liew memetik dua sebab untuk Menteri Besar Johor Datuk Seri Khaled Nordin mengadakan pilihan raya mengejut.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS