Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Najib cuba ambil kesempatan perebutan kuasa AS-China?

Tatkala Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak bakal memulakan lawatan rasmi ke China pada Isnin ini, kita mungkin tertanya-tanya sama ada beliau mengambil kesempatan daripada perebutan kuasa antara Amerika Syarikat (AS) dan China di rantau ini untuk menangani masalah di negara sendiri.

Najib sebelum ini memupuk hubungan baik dengan AS dilihat melalui pelbagai mesyuarat dua hala dan status Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama sebagai 'teman bermain golf'.

Bagaimanapun, Najib kini dilihat condong kepada China, lebih-lebih lagi selepas Jabatan Keadilan (DOJ) AS menyaman untuk mendapatkan semula lebih AS$1 bilion nilai aset dikaitkan dengan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) pada Julai yang lalu.

Projek utama seperti Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan kontraktor projek utamanya China Communications Construction Company (CCCC) serta penglibatan beberapa syarikat Cina lain dalam urusniaga 1MDB adalah contoh yang jelas, antaranya.

Dan minggu lalu sahaja, Parlimen telah meluluskan rang undang-undang Bank Pelaburan Infrastruktur Asia (AIIB) yang dilihat oleh banyak pihak sebagai buah fikiran dalam menangani Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik AS (TPPA).

Jadi, apakah lawatan kerja Najib ke China adalah tindakan mengimbangi antara hubungan Malaysia dengan kedua-duanya Amerika Syarikat dan China? Apakah ia telah berubah arah dengan condong kepada China semata-mata?

Penganalisis Pertahanan, Lam Choong Wah tidak fikir Malaysia akan bergantung kepada China seratus peratus disebabkan rasa tidak percaya antara kedua-dua dalam beberapa isu, antaranya pertikaian Kepulauan Spratly.

Dan Malaysia dan China adalah dua negara yang berbeza dari segi ideologi dan politik, katanya.

Bagaimanapun, Lam, yang felo kanan Research for Social Advancement (Refsa) merujuk kepada keadaan semasa Malaysia yang kekurangan dana.

"Oleh itu, beliau (Najib) memerlukan projek-projek besar. Projek seperti ini tidak dapat disediakan oleh Amerika Syarikat dan hanya boleh dilakukan oleh China.

"Sebab itu Najib berkunjung ke China untuk melobi lebih banyak pelaburan untuk Malaysia," kata Lam kepada Malaysiakini.

Walaupun begitu, Lam tidak melihat perkembangan ini sebagai petanda Malaysia untuk meninggalkan sekutu barat tradisionalnya itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS