Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
AirAsia dipetik dalam kes rasuah UK terhadap Rolls-Royce
Diterbitkan:  Jan 21, 2017 7:03 PM
Dikemaskini: Jan 22, 2017 6:07 AM

Pejabat Penipuan Kukuh UK (SFO) menamakan Kumpulan AirAsia sebagai satu daripada beberapa pihak asing yang terlibat dalam kes rasuah terhadap pengilang enjin jet Rolls-Royce PLC.

Kumpulan AirAsia Group pula, dalam reaksi segeranya memberitahu Malaysiakini, pihaknya mematuhi prosedur dalam urusannya dengan Rolls-Royce.

Ketua komunikasinya, Audrey Progastama Petriny, dalam satu kenyataan berkata pengurusan lembaga AirAsia dan AirAsia X sedia maklum akan setiap transaksi yang dibuat berhubungan perkara terbabit.

"Berhubung penjagaan yang mana telah dinyatakan dengan jelas dalam laporan tahunan bagi kedua-dua syarikat dan tawaran awam prospektus AirAsia X," katanya.

Petriny berkata kredit diperolehi mengikut prosedur dan digunakan untuk mengimbangi kos operasi jet korporat yang telah digunakan oleh eksekutif kanan AirAsia X untuk tujuan perniagaan.

"Kos menyenggara dan mengendalikan pesawat itu telah ditanggung sepenuhnya oleh AirAsia dan AirAsia X.

"AirAsia Berhad telah memiliki pesawat tersebut pada 2016 seperti yang diumumkan di Bursa Malaysia," katanya.

Rasuah dalam perjanjian AirAsia itu merupakan satu daripada 12 tuduhan yang dikenakan terhadap Rolls-Royce selepas siasatan selama empat tahun ke atas urus niaga dengan pelanggan di Indonesia, Thailand, India, Rusia, China dan Malaysia.

Rolls-Royce, dalam Perjanjian Pendakwaan Tertunda dengan SFO pada Selasa bersetuju melupuskan £258.17 juta (RM1.42 bilion) dalam keuntungan haram dan tambahan £239.08 juta (RM1.32 bilion) dalam penalti kewangan.

Keuntungan dilupuskan daripada perjanjian Rolls Royce dengan AirAsia berjumlah £17.08 juta (RM94.03 juta).

Dalam penghakiman berhubung perkara itu, Presiden Bahagian Bench Queen, Brian Leveson berkata, para pekerja Rolls-Royce "mengambil langkah-langkah memberi tekanan kepada kedua-dua kakitangan jualan baru dan kakitangan pematuhan dalaman untuk membuat dan meluluskan aturan rasuah" dalam kes Malaysia.

Menurut pernyataan fakta yang difailkan di Mahkamah Crown di Southwark, Rolls-Royce gagal menghalang para pekerjanya daripada memberi seorang eksekutif Kumpulan AirAsia dengan kredit bernilai AS$3.2 juta (RM14.2 juta) bagi penyenggaraan jet peribadi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS