Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua Polis Selangor, Datuk Seri Abdul Samah Mat mengesahkan pihak polis telah mengambil sampel daripada sebuah kondominium di Jalan Klang Lama yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kes pembunuhan Kim Jong-nam.

Beliau berkata tindakan mengambil sampel tersebut dari kondominium The Verve Suite pada Khamis merupakan sebahagian daripada prosedur siasatan dan akan dihantar ke Jabatan Kimia untuk dianalisis.

"Namun kita tidak dapat mengesahkan secara spesifik sama ada sampel itu berupa cecair atau bahan kimia. Belum dapat disahkan secara positif kerana ia masih disiasat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan festival JomFest Carnival-BigFood di Kuala Lumpur hari ini.

Abdull Samah juga berkata pihak polis sedang bekerjasama dengan Jabatan Kimia, Jabatan Forensik dan Agensi Nuklear Malaysia untuk menyiasat sama ada bahan yang digunakan dalam kes pembunuhan tersebut mempunyai kesan radioaktif.

"Ia hanya berupa langkah berjaga-jaga yang diambil pihak polis berikutan terdapat kebimbangan dalam kalangan orang awam berhubung bahan yang digunakan dalam pembunuhan itu.

"Siasatan turut meliputi semua lokasi berkaitan kes," tambahnya.

Mengenai laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris seorang lelaki telah ditahan dalam serbuan itu, Abdul Samah menafikan laporan itu dengan berkata tiada tangkapan baru dilakukan.

Mengenai kerjasama daripada pihak kedutaan Korea Utara bagi membolehkan pegawai kedutaannya untuk turut dipanggil bagi disoal siasat, beliau berkata setakat ini tiada sebarang pegawai daripada kedutaan itu yang tampil bagi membantu siasatan kes.

Beliau berkata Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memberi masa yang sesuai kepada pihak kedutaan untuk menyerahkan individu yang dikehendaki tersebut.

"Satu notis akan dikeluarkan apabila tempohnya berakhir untuk meminta individu berkenaan hadir bagi disiasat. Sekiranya notis itu tidak dipatuhi, pihak polis akan meminta mahkamah untuk mengeluarkan waran tangkap.

"Di sebalik mempunyai kekebalan diplomatik, pihak polis akan menggunakan kuasa mereka untuk memanggil sesiapa sahaja bagi membantu siasatan kerana kes itu disiasat sebagai kes jenayah," kata Abdul Samah.

Jong-nam yang merupakan abang kepada pemimpin tertinggi Korea Utara, Kim Jong-un berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) pada 8 pagi 13 Feb lalu untuk menaiki penerbangan ke Macau apabila dua wanita menghampiri dan menyapu mukanya dengan tangan mereka yang dipercayai telah diliputi dengan cecair beracun.

Susulan kejadian itu, dia yang datang ke Malaysia pada 6 Feb dengan memiliki pasport atas nama Kim Chol telah mengadu mengenai kejadian yang dialaminya kepada petugas keselamatan di klia2, namun dia meninggal dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya.

PDRM kemudian menahan empat individu, dua daripadanya wanita, seorang memegang pasport Indonesia manakala sorang lagi pasport Vietnam.

Dua lagi lelaki itu, seorang daripadanya adalah warga Malaysia sementara seorang lagi warga Korea Utara. Warga Malaysia itu kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis.

- Bernama

Lihat Komen
ADS