Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ketua Umno bahagian Kedah dikaitkan dengan dana SRC
Diterbitkan:  May 7, 2017 12:59 PM
Dikemaskini: 5:25 AM

Seorang ketua bahagian Umno Kedah digesa tampil memberi penjelasan berhubung dakwaan syarikat Yayasan Al-Abrar menerima dana sebanyak RM5 juta yang berasal dari SRC International Sdn Bhd.

Anggota Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata, rekod pendaftaran syarikat menunjukkan pemimpin bahagian itu dan anaknya disenaraikan sebagai pengarah Yayasan Al-Abrar.

"Sebagai pengarah Al Abrar merangkap ketua Umno bahagian perlu tampil memberi penjelasan atas dakwaan Rafizi Ramli.

"Jika dakwaan itu hanya rekaan atau fitnah, saya sarankan beliau menyaman ahli parlimen Pandan itu," kata Mahfuz dalam kenyataan hari ini.

Malaysiakini tidak dapat mendedahkan nama pemimpin bahagian itu sementara menunggu respon beliau.

Rafizi dalam sidang media minggu lalu mendakwa terdapat dokumen menyenaraikan individu yang menerima dana dikaitkan dengan SRC International melalui akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Antara lain, Rafizi menamakan Yayasan Al-Abrar menerima RM5 juta untuk menganjurkan program Malaysia Berselawat pada 7 Disember 2013.

Mahfuz, selain itu menggesa pemimpin Umno Kedah mendedahkah kos sebenar program tersebut dan sama ada dana itu juga digunakan untuk tujuan lain.

Pengerusi Yayasan Al-Abrar Syed Mehdar Syed Abdullah minggu lepas dilaporkan berkata beliau "tidak pasti" sama ada yayasan itu menerima RM5 juta seperti didakwa Rafizi.

Beliau bagaimanapun berkata, yayasan itu mengumpul dana sendiri untuk program Malaysia Berselawat, termasuk daripada rakan dalam Umno.

SRC International adalah bekas anak syarikat 1MDB tetapi kemudiannya diletakkan di bawah Kementerian Kewangan.

Menurut jawapan parlimen, SRC International masih berhutang RM310 juta dengan kerajaan pada kadar faedah empat peratus setahun.

Selain itu, SRC International juga berhutang dengan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) RM4.385 bilion pada kadar faedah antara 4.3 hingga 5.1 peratus setahun.

Lihat Komen
ADS