Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kenyataan Majlis Peguam tak masuk akal, kata AG
Diterbitkan:  Jun 25, 2017 3:19 PM
Dikemaskini: 8:10 AM

Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali menempelak Majlis Peguam Malaysia yang meminta kerajaan supaya tidak mengketepi atau membebaskan individu yang disebut dalam saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berhubung dakwaan penyelewengan dana 1MDB.

Menurut Apandi, permintaan itu sebagai tidak masuk akal.

“Apa dan bagaimana hendak mengulas apabila Majlis Peguam memberi kenyataan tidak masuk akal,” katanya yang dipetik portal Free Malaysia Today.

Jumaat lalu, Presiden Majlis Peguam, George Varughese melahirkan kebimbangan mengenai cara pihak berkuasa Malaysia meremehkan tuduhan serius dalam saman sivil terbaru DOJ itu.

Varughese berkata tuduhan yang dibuat oleh DOJ itu membabitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pegawai 1MDB serta sekutu dan ahli keluarga mereka, yang mewajarkan siasatan dalam negara.

Peguam kanan itu berhujah bahawa liputan media tempatan mengenai saman DOJ seolah-olah dipendam, walaupun tuduhan yang dilemparkan adalah agak serius.

Beliau memberi amaran bahawa integriti dan kredibiliti institusi kewangan dan badan kawal selia negara ini akan menjadi pertaruhan memandangkan perkara itu dipantau bukan sahaja di dalam negara tetapi di seluruh dunia.

Sehubungan itu, Varughese menggesa Apandi mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membuka semula siasatannya ke atas1MDB dan mendapatkan bantuan daripada DOJ.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS