Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap, laporan mengaitkan beliau dengan serangan pengganas di Lahad Datu oleh Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3) sebagai suatu tuduhan serius dan bersifat fitnah.

Kata bekas timbalan perdana menteri itu, laporan disiarkan oleh stesen teelvisyen berkenaan melalui slot berita perdana pada 5 Mac 2013 menjejaskan beliau serta Pakatan Rakyat.

Hal itu kerana, kata Anwar, 69, ia menyebabkan orang ramai keliru dan diracuni propaganda ketika negara semakin menghampiri tempoh pilihan raya.

"Laporan itu menunjukkan seolah-olah saya seorang pengkhianat negara dan bersedia membenarkan pencerobohan ke atas negara saya sendiri.

"Laporan itu mencemar imej dan kredibiliti saya sebagai seorang pemimpin pembangkang.

"Mereka (TV3) tidak memberi saya sebarang peluang untuk menjawab sebaliknya terus menyerang saya.

"TV3 telah melanggar etika media, kesopanan, kebudayaan dan Islam," katanya.

Anwar - yang kini menjalani hukuman penjara - memberi keterangan itu dalam samannya terhadap TV3.

Bekas anggota parlimen Permatang Pauh itu menyaman stesen televisyen berkenaan sebanyak RM100 juta ekoran laporan Buletin Utama yang memetik berita Utusan Malaysia mendakwa beliau menjadi antara dalang di sebalik serangan pengganas di Sabah lebih empat tahun lalu.

Akhbar harian berkenaan sudah memohon maaf dan menarik balik laporan itu selepas Anwar memfailkan saman terhadap mereka pada Oktober tahun lalu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS