Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PAS Kedah hari ini mengumumkan parti itu akan bertanding bagi semua 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan 15 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Pesuruhjaya PAS Kedah Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi berkata bagaimanapun keputusan muktamad mengenai jumlah kerusi yang akan ditandingi itu tertakluk kepada kehendak PAS pusat.

“Ia berasaskan kajian yang sedang dilaksanakan oleh pihak berkenaan dengan mengambil kira kewujudan blok Gagasan Sejahtera,” katanya selepas menghadiri majlis rumah terbuka Aidilfitri PAS di Alor Setar, hari ini.

Pada PRU13, PAS bertanding bagi 24 kerusi DUN serta lapan kerusi parlimen, dan menang sembilan daripada kerusi DUN serta satu kerusi parlimen.

Dr Ahmad Fakhruddin berkata, keputusan itu juga dibuat memandangkan senario politik kini yang berbeza berbanding PRU sebelum ini, kesan pengisytiharan DAP bahawa Pakatan Rakyat telah berkubur dan tindakan PKR yang sering membelakangkan tahaluf siyasi ketika bersama PAS.

Katanya, sudah menjadi tradisi PAS untuk meletakkan calon bagi kerusi majoriti Melayu menentang Barisan Nasional (BN), namun pada kali ini PAS akan cuba meneroka kerusi majoriti 60 peratus Melayu atau meletakkan calon Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) di kawasan yang berpotensi.

Beliau berkata PAS akan turut menampilkan calon terdiri daripada golongan profesional, sekaligus menonjolkan imej parti itu yang bukan hanya terdiri daripada kumpulan ulama atau ahli agama sahaja.

“Senarai calon yang terdiri daripada 50 peratus muka lama dan 50 peratus muka baharu telah dihantar ke Majlis Syura Ulama sebelum dimuktamadkan,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Fakhruddin berkata PAS Kedah akan meneliti dan melihat kewajaran hukuman sebat di khalayak ramai seperti yang dilaksanakan kerajaan PAS Kelantan sekiranya ia menjadi manifesto PAS Kedah pada PRU14.

“Kita serah kepada Jawatankuasa Manifesto itu yang akan memutuskan dan mencadangkan dan kita akan meneliti dan membahaskan manifesto berkenaan sama ada sesuai dengan suasana masyarakat di Kedah atau tidak,” katanya.

Pada Rabu lepas, DUN Kelantan meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017) yang antara lainnya membolehkan hukuman sebat dijalankan di khalayak ramai.

RUU itu turut memperuntukkan kuasa kepada pegawai penguat kuasa agama menggunakan gari ke atas suspek selain membenarkan video digunakan sebagai bahan bukti dalam perbicaraan.

Lihat Komen
ADS