Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tawaran 100 hari HARAPAN tepati Islam
Diterbitkan:  Jul 17, 2017 11:37 AM
Dikemaskini: 3:41 AM

Pejuang Islam perlukan pembaharuan dalam pemikiran mereka bagi mengelakkan salah faham masyarakat, kata pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH).

Menurut Ahmad Awang walaupun seseorang itu mendakwa berjuang demi Islam, kegagalan bersikap terbuka akan menyebabkan mereka menganggap jalan dipilih pihak lain sebagai bercanggah dengan agama.

"Pentadbiran Islam tunduk kepada prinsip-prinsip keadilan dan kemaslahatan rakyat. Bukan hanya kepentingan diri atau kelompok tertentu sahaja sehingga mengetepikan prinsip kepentingan umum," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Penasihat umum AMANAH itu berkata demikian bagi mengulas dakwaan pihak tertentu yang menganggap tawaran 100 hari Pakatan Harapan (HARAPAN) diumum minggu lalu sebagai tidak menepati kehendak Islam.

Menjelaskan keadaan itu Ahmad berkata Islam dibina atas prinsip keadilan dan rahmat.

Sudut pandang kecil

Justeru katanya membina semula negara yang rosak dengan segala bentuk salah guna kuasa adalah perkara yang sangat dituntut.

"Kita sebenarnya menyelamatkan manusia daripada kesengsaraan besar dan membuatkan mereka mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.

"Negara yang tidak diurus dengan baik menyebabkan rakyatnya terus dihimpit dengan kemiskinan dan kesengsaraan," katanya.

Tawaran 100 hari yang dikemukakan HARAPAN juga, kata bekas presiden Persatuan Ulama Malaysia itu jelas selari dengan prinsip politik dibawa AMANAH, iaitu "politik rahmah".

Politik katanya berdiri atas maksud maqasid syariah yang meliputi hal-hak keadilan hak dan ketelusan politik serta membawa keuntungan kepada rakyat.

"Malang sekali jika kita hanya melihat agenda Islam itu dari sudut pandang yang sangat kecil.

"Kita menolak pemikiran sekular yang mengambil agama suku politik suku, tetapi tanpa disedari kita sendiri sebenarnya telah mengamalkan politik sekular dengan menjuzukkan Islam dalam hal-hal tertentu sahaja," katanya.

Justeru katanya sebab itu pemikiran politik Islam yang difahami sesetengah pejuang perlukan tajdid.

"Hidup dalam sebuah negara majmuk dengan pelbagai latar belakang agama dan bangsa memerlukan kita bijak dalam setiap tindakan politik untuk menampilkan agenda Islam.

"Tawaran 100 hari dikemukakan HARAPAN jelas menepati matlamat menjaga kepentingan dan keadilan untuk rakyat.

"Ia bukan untuk orang Islam malah kepada masyarakat bukan Islam.

"Tidak perlu meletakkan istilah Arab untuk menunjukkan ia adalah agenda Islam, cukup dengan menyedari matlamat akhirnya adalah demi kepentingan Islam," katanya.

Lihat Komen
ADS