Paling Popular
Terkini

Apabila ia berkaitan dengan pengangguran para belia, puncanya sering diletakkan di bahu graduan yang kurang kemahiran dan pengalaman yang diperlukan, yang menjadikan mereka kurang menarik hati majikan.

Tetapi graduan sendiri sering mengatakan bahawa mereka tidak boleh mendapat pengalaman jika mereka tidak diberikan peluang untuk bekerja.

Keadaan "ayam dan telur" ini menyebabkan kadar pengangguran belia yang tinggi di Malaysia (10.7 peratus), yang menurut laporan tahunan Bank Negara pada 2016, adalah lebih tiga kali ganda kadar pengangguran negara (pada 3.1 peratus).

Malaysiakini bercakap kepada Dr Barjoyai Bardai, seorang ahli ekonomi dari Universiti Tun Abdul Razak, yang menjelaskan bagaimana wujudnya keadaan "ayam dan telur" ini dan bagaimana untuk menanganinya.

Barjoyai berkata banyak graduan hari ini sering tidak memenuhi jangkaan yang tinggi majikan terhadap kakitangan mereka, dan kekurangan dalam kemahiran yang sangat diperlukan, kecerdasan emosi, kreativiti dan inovasi, serta keupayaan untuk menjangka dan mempersiapkan diri untuk berdepan dengan masa depan.

"Ketiga-tiga kemahiran ini tidak diajar secara langsung di sekolah atau universiti," katanya sambil menambah pelajar diajar apa yang dianggap ikan yang terbaik, bukan mengajar mereka cara menangkap ikan.

Menurut Barjoyai lagi, majikan juga punca kesilapan itu berlaku, dengan sesetengahnya tidak mengajar pekerja mereka kemahiran tersebut atau tidak mengetahui bagaimana, dan dengan program latihan pekerjaan yang memberi tumpuan kepada set kemahiran yang khusus.

Oleh itu, beliau mencadangkan agar majikan menyumbang kepada sati tabung, sama seperti Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF), untuk melatih para siswazah dalam kemahiran tersebut.

Universiti juga boleh menjalankan program yang serupa, katanya, tetapi meramalkan bahawa universiti awam khususnya, akan keberatan untuk menambah "komponen bukan akademik" kepada program sedia ada mereka.

"Sesetengah universiti swasta yang sangat agresif mungkin mahu melabur dalam program ini (supaya) graduan mereka akan lebih mudah diterima di pasaran," katanya.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS