Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rasuah: M'sia jadi bahan lawak pemimpin Afrika
Diterbitkan:  Nov 17, 2017 3:51 PM
Dikemaskini: 7:58 AM

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata rakyat Malaysia perlu menolak BN dalam pilihan raya untuk mengembalikan semula maruah negara ini.

Beliau membuat gesaan itu selepas menonton video di YouTube yang menyaksikan seorang pemimpin Afrika membuat lawak berkaitan amalan rasuah di Malaysia.

“Ini menandakan kemerosotan kedudukan dan reputasi Malaysia di mata dunia, bukan rakyat Malaysia buat lawak tentang rasuah di Afrika, tetapi Malaysia yang jadi bahan lawak orang Afrika dalam persidangan antarabangsa berkaitan rasuah dan kleptokrasi,” katanya.

Lim merujuk kepada kenyataan bekas perdana menteri Kenya Raila Amolo Odinga di Wilson Centre, Washington, Amerika Syarikat pada 2013.


Video itu bagaimanapun baru dimuat naik ke YouTube pada 11 November lalu.

Dalam video sejam 22 minit itu, Raila di penghujung ucapannya bercakap berkaitan amalan rasuah.

Beliau bagaimanapun mengulasnya dengan sebuah jenaka berkaitan sebuah negara Afrika, yang hanya dirujuknya sebagai 'Negara X'.

Katanya, rombongan dari Negara X diketuai seorang menteri melawat ke Malaysia dan ditunjukkan projek-projek pembangunan oleh menteri kerja raya Malaysia.

Selepas itu menteri Afrika itu dibawa ke rumah menteri Malaysia yang besar, terdapat kolam renang dan lamanya sebesar setengah ekar.

“Dia tanya menteri (Malaysia) itu, 'Macam mana kami dapat semua ini?' Menteri itu bawanya ke beranda dan berkata; 'Nampak jalan di sana?” Lelaki itu kata 'ya'. Dia (menteri Malaysia) jawab, '10 peratus di sini' (rumah),” katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

Tidak tamat di situ, Raila menyambung ceritanya, selepas setahun, menteri Malaysia itu membuat lawatan balas ke Negara X dan turut dibawa berjalan-jalan sekitar negara itu dan ditunjukkan projek pembangunan.

Di sebelah petang, kata Raila lagi, menteri Malaysia itu dibawa untuk makan malam di rumah menteri Negara X.

“Dia masuk ke laman. Lamannya sebesar 5 ekar. Bila masuk ke dalam, dia dapati semua perabot diimport dari Eropah, dan banyak benda keemas-emasan. Dia nampak kolam renang bersaiz Olimpik.

“Dia (menteri Malaysia) tanya (menteri Afrika) bagaimana dia dapat semua ini.

“Dia dibawa ke beranda. 'Kamu nampak jalan di sana?'. Menteri Malaysia itu tidak nampak sebarang jalan. Kemudian, dia (menteri Afrika) itu memberitahu, “Seratus peratus di sini (rumah ini).”

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS