Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peguam AS ajak Mahathir desak bebaskan segera Anwar

Seorang peguam hak asasi manusia berpangkalan di AS akan membawa Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai kempennya mendesak supaya Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan segera.

Menurut Kimberly Motley dia yakin dapat melakukan usaha itu dalam pertemuannya dengan bekas perdana menteri terbabit esok.

Bercakap kepada media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini Kimberly berkata dia akan cuba mengajak Dr Mahathir menyertainya menuntut pembebasan Anwar.

"Saya difahamkan beliau mempunyai pandangan yang sangat mirip dengan saya yang mahu Anwar dibebaskan serta-merta.

"Justeru saya mahu membincangkannya dengan beliau," katanya.

Pada masa sama kata Kimberly yang baru tiba di negara ini dari Afghanistan berkata dia turut cuba mendapatkan janji temu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Belum ada reaksi

Kata Kimberly dia mahu menegaskan sendiri kepada kedua-dua tokoh terbabit perlunya Anwar dibebaskan tanpa syarat.

"Saya mahu duduk dan berbincang dengan mereka mengenai kesihatan Anwar, kebimbangan keluarganya serta pemenjaraan yang tak adil," katanya.

Anwar kini menjalani hukuman penjara lima tahun atas kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

Anwar dan pembangkang menganggap tuduhan berkenaan bersifat politik dan kekal yakin ia sengaja direka untuk memenjarakan bekas timbalan perdana menteri itu.

Beliau dijadual dibebaskan pada Jun tahun depan. Bagaimanapun undang-undang negara mengenakan sekatan terhadap beliau daripada terlibat dalam sebarang kegiatan politik selama lima tahun lagi.

Kata Kimberly Anwar kini dirawat di hospital kerana kesan kemalangan yang berlaku ke atasnya ekoran pemenjaraan yang tidak sepatutnya.

"Kemalangan itu dan sebab mengapa dia di hospital, serta kekangan proses pemulihan yang dibenarkan kepadanya adalah tanggungjawab kerajaan," katanya.

Namun menurut Kimberly setakat ini dia belum mendapat sebarang maklum balas daripada Najib atau Ahmad Zahid.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS