Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahkamah Indonesia tolak petisyen haramkan seks gay, luar nikah
Diterbitkan:  Dec 15, 2017 10:41 AM
Dikemaskini: 3:25 AM

GLOBAL l  Mahkamah perlembagaan Indonesia pada hari Khamis menolak petisyen kumpulan konservatif untuk mengharamkan seks luar nikah, tetapi aktivis hak bersiap sedia untuk menghadapi perjuangan terbaru di Parlimen dan institusi kerajaan yang lain.

Lima daripada sembilan hakim mengundi menolak petisyen itu, dalam satu kemenangan tipis untuk aktivis hak yang bimbang petisyen itu akan merangsang kepolisan moral dan diskriminasi lanjut terhadap masyarakat gay di negara majoriti penduduk Islam terbesar di dunia.

Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan, Arief Hidayat berkata undang-undang yang ada tentang perzinaan tidak bertentangan dengan perlembagaan dan bukan kuasa mahkamah untuk mewujudkan dasar-dasar baru.

Hakim itu berkata persoalan itu boleh ditujukan kepada parlimen, yang kini sedang mengkaji semula semakan terhadap kanun jenayah negara.

"Plaintif perlu mengemukakan petisyen mereka kepada penggubal undang-undang, dan ia harus menjadi input penting dalam semakan yang sedang dilakukan terhadap kanun jenayah negara," kata Hidayat, ketika membaca ringkasan penghakiman setebal 600 halaman.

Berdasarkan pandangan itu, katanya, mahkamah perlembagaan berpendapat bahawa petisyen itu tidak sah.

Aktivis hak merasa lega dengan keputusan mahkamah itu, sambil berkata lebih banyak cabaran bakal dihadapi.

"Keputusan itu merupakan satu kelegaan kerana ia menunjukkan boleh dicabar konservatisme yang menjalar di dalam masyarakat," kata Dede Oetomo, seorang aktivis hak gay terkemuka.

"Tetapi ia belum berakhir. Ada parlimen, ada institusi lain, mereka boleh beralih kepada pendidikan, organisasi sosial," katanya.

Family Love Alliance (AILA), satu kumpulan akademik dan aktivis konservatif yang mengemukakan petisyen itu, berkata ia tidak akan menghentikan perjuangannya.

"Selain daripada ruang perundangan, kita juga boleh pergi melalui dasar dan program kerajaan supaya penyelewengan seksual dapat dikurangkan dan merupakan agenda untuk kita semua," Euis Sunarti, ahli AILA, kepada pemberita selepas keputusan mahkamah itu.

Petisyen AILA telah meminta definisi perzinaan digunapakai bukan hanya kepada pasangan suami isteri tetapi juga terhadap sesiapa sahaja dalam perkahwinan atau di luarnya - dengan menjadikan semua seks di luar perkahwinan sebagai jenayah.

Dalam aduan mereka, AILA mengatakan beberapa artikel tertentu dalam kod jenayah nasional "mengancam ketahanan keluarga dan oleh itu Indonesia sendiri."

Beberapa aktivis hak asasi berkata petisyen itu sebahagiannya bertujuan untuk menjadikan seks gay sebagai jenayah, yang pada masa ini tidak dikawal oleh undang-undang kecuali di wilayah ultra-konservatif Aceh dan dalam kes-kes penderaan kanak-kanak.

Aktivis mengatakan perubahan seperti itu dalam undang-undang akan menjadikannya terdedah kepada penyalahgunaan, seperti undang-undang anti-pornografi negara yang keras, untuk menyasarkan komuniti LGBT.

[Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS