Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hadi gesa tolak DAP kerana tidak bersih, bukan Muslim
Diterbitkan:  Dec 16, 2017 5:02 PM
Dikemaskini: 9:47 AM

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi menyerang bekas sekutunya DAP, mendakwa parti itu gagal menjadi kerajaan yang bersih dan rakyat perlu menolak pemimpinnya yang bercita-cita menjadi perdana menteri kerana mereka bukan Muslim.

“DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan banyak cerita dilaporkan mengenai kepincangannya.

“Malah, untuk pemimpin DAP menjadi perdana menteri jika pakatan pembangkang menang pilihan raya umum (PRU) ke-14 turut becanggah dengan realiti di Malaysia yang mana konsep negara Islam mestilah Islam itu berkuasa.

“Itu penting. Hanya Islam yang adil untuk semua. Rakyat pulau pinang juga sudah merasai sendiri (keperitan) dan ini dapat dinilai,” katanya seperti dilapor Berita Harian dalam sebuah wawancara di rumahnya di Rusila semalam.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab dakwaan pemimpin Umno bahawa ahli politik veteran DAP Lim Kit Siang bercita-cita menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan memenangi PRU akan datang.

Menurut laporan akhbar harian pro-Umno, Hadi berkata beliau akan menolak perdana menteri bukan muslim dan agenda PAS adalah bagi memastikan kepimpinan negara diterajui Muslim.

“Ini penting. Kita mahu dikekalkan kepimpinan Islam dan negara ini. Kedua, kita mahu melaksanakan Islam itu sendiri. Ini agenda kita yang mesti kita laksanakan,” katanya.

Minggu lalu, Hadi membuat serangan serupa terhadap DAP mendakwa konsep 'Malaysian Malaysia' parti itu adalah percubaan mengetepikan kuasa Muslim.

Kenyataan itu dibuat ketika Perhimpunan Agung Umno yang berlangsung minggu lalu menyaksikan pelbagai serangan terhadap DAP dibuat pemimpin Umno.

Pada perhimpunan itu, Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil memberi amaran bahawa dengan mengundi Pakatan Harapan akan memberikan kuasa kepada “Maharajah Lim”, merujuk Anggota parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang.

“Hanya ada dua pilihan – kerajaan yang dipimpin Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melalui BN, atau pembangkang yang dipimpin Kit Siang, 'Maharaja Lim',” kata Shahrizat dalam ucapannya di perhimpunan agung Wanita Umno di Kuala Lumpur 6 Disember lalu.

Lim: Hadi bodek Najib?

Sementara itu, Lim dalam kenyataan media hari ini berkata Hadi mengikut jejak Najib dengan berbohong mendakwa beliau berhasrat menjadi perdana menteri.

“Minggu lalu, media atas talian yang dimiliki dan dikawal Umno cuba bersungguh-sunguh mencipta kontroversi berkaitan tema ucapan Najib dalam Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini, yang mana beliau selama lima hari perhimpunan itu berulang kali mengatakan saya ingin jadi perdana menreri, dan sekiranya Umno kalah dalam PRU, Islam dan Melayu akan terhapus di Malaysia.

“Namun propaganda dan cybertroopers Umno yang mendapat dana yang banyak itu tidak begitu berjaya,” kata Lim.

“Kini Hadi datang sebagai penyelamat,” katanya

Lim berkata, kenyataan Hadi itu sangat berbeza berbanding dulu, ketika Hadi menyalahkan Umno atas nasib yang menimpa Melayu dan Islam di Malaysia.

Veteran DAP itu juga memperlekeh Hadi kerana memuji Presiden Venezuela Nicolas Maduro yang menghadiri sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Istanbul.

Lim berkata, Maduro telah disenaraikan sebagai “Individu Tahun 2016” oleh Projek Laporan Rasuah dan Jenayah Terancang (OCCRP), kerana merupakan antara orang paling banyak berperanan dalam aktiviti jenayah terancang dan rasuah.

“Apabila Hadi boleh memuji Maduro... […] Rakyat Malaysia boleh faham kenapa beliau mampu bekerjasama dengan Najib dan bukan saja menjadi pembela skandal 1MDB, namun (menafikan) Malaysia sebagai negara yang terlibat dengan kleptokrasi.”

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS