Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PRU 14: Pilih yang paling kurang mudarat, kata Asri
Diterbitkan:  Jan 28, 2018 2:02 PM
Dikemaskini: 6:24 AM

Pada pilihan raya umum (PRU) ke-14, mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyarankan pengundi agar memilih parti yang "kurang membawa mudarat".

Beliau berkata, itulah pilihan yang ada buat rakyat Malaysia pada pilihan raya akan datang, iaitu sama ada "dipotong kaki" atau "dipotong kepala".

"Anda boleh sokong mengikut ijtihad anda, (tetapi) saya rasa dalam pilihan raya bukan ada (pihak) yang bagus tetapi kurang teruk sahaja.

"Bagi saya (pilih) mudarat yang lebih ringan antara kena potong kaki atau kepala. Yang satu (hanya) sakit, yang satu lagi mati," katanya dalam ceramah yang disiarkan di laman Facebook Promedia Tajdid, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta hadirin untuk memberikan nasihat untuk membuat pilihan pada PRU ke-14.

Sememangnya banyak pihak yang mengutarakan pandangan yang sama dengan memetik pepatah Inggeris, "pihak yang paling kurang kejahatannya" (lesser of two evils).

Namun tidak semua yang menerima pandangan itu, dan mencetuskan kempen #UndiRosak di media sosial kerana tidak berpuas hati dengan BN dan juga HARAPAN.

Dalam pada itu, Mohd Asri turut mengingatkan agar rakyat tidak terlalu fanatik terhadap sesebuah parti politik.

"Jangan sokong membabi buta. Ramai yang jenis tengok lambang sahaja dan sokong kerana (semangat) puak.

"Kita nak sokong dan mengundi tak mengapa...tetapi orang Islam jika benar-benar mengaji (belajar agama) tak akan fanatik parti politik," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS