Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ambiga minta Dr M berhenti guna 'Keling'
Diterbitkan:  Apr 9, 2018 1:31 PM
Dikemaskini: 5:40 AM

Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan menggesa Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad agar berhenti menggunakan istilah 'Keling'.

Beliau yang juga pengerusi Persatuan Hak Asasi Manusia (Hakam) berkata walaupun ia biasa digunakan di sesetangah negeri - seperti Kedah - dan tidak dianggap sebagai penghinaan, tetapi ia sesuatu yang tidak dapat diterima dalam konteks Malaysia hari ini.

"Istilah itu berakar dari kawasan Kalinga di India, tetapi di Malaysia hari ini ia dianggap penghinaan oleh masyarakat India.

"Justeru saya menggesa Mahathir agar tidak lagi menggunakan istilah itu (walaupun ia tidak berniat untuk menghina sesiapa)," katanya (gambar) kepada Malaysiakini.

Dalam kritikannya terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Mahathir Sabtu lalu berkata: "Saya nak guna perkataan Keling. Orang Keling kata, 'podah'."

Ia dikritik Bendahari MIC S Vell Paari yang menyifatkan Mahathir sebagai bersifat perkauman, namun bekas perdana menteri itu berkata istilah itu biasa di Kedah.

"Itu bahasa kita (di Kedah) dan kita guna sejak kecil lagi, tiada masalah.

"Kawan 'Keling' saya tak pernah marah saya, kenapa MIC nak marah," katanya kepada pemberita semalam.

Ketika Mahathir membuat kenyataan serupa pada 2016, ia telah mencetuskan kemarahan Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy.

Pemimpin DAP itu berkata selaku bekas perdana menteri, Mahathir sepatutnya tahu istilah itu menghina dan memperkecil masyarakat India di Malaysia.

Sekarang bukan 1929

Sementara itu, Vell Paari berkata respons Mahathir terhadap kritikannya adalah satu pengakuan yang beliau seorang yang bersifat perkauman.

"Benar, bagi mereka yang mencetuskan istilah itu, ia bukan satu penghinaan...Bukan mereka yang menjadi sasaran istilah menghina itu. Masyarakat saya yang menjadi mangsanya.

"Sama seperti orang putih di Amerika, Afrika Selatan, Australia dan Eropah yang memberikan istilah dan undang-undang terhadap Afrika, Asia dan Orang Asli. Bagi orang putih ia bukan penghinaan, tetapi tanyalah mereka yang menjadi sasaran.

"Hari ini ia menjadi kesalahan di Malaysia dan negara lain yang mengamalkan ideologi anda. Sekarang bukan lagi 1929," katanya dalam kenyataan.

[Baca berita asal]
 

Lihat Komen
ADS