Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Selepas disoalsiasat pegawai polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengenai beberapa ciapan, seorang lelaki menuduh suruhanjaya itu melangkaui bidang kuasanya dengan mendakwa "mengambil alih" akaun Twitter miliknya.

Pada 8 April lalu, Muhammad Hafiz Rayyan disoalsiasat selama empat jam di Balai Polis Taman Sentosa di Klang selepas diberitahu bahawa dia sedang disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,berkenaaan "penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau rangkaian perkhidmatan," mengenai lebih dua hantarannya di Twitter.

Ketika disoalsiasat, dia diminta mendedahkan kata laluan e-mel dan log masuk akaun Twitternya bersama dengan telefon bimbitnya.

Dalam sidang akhbar hari ini, beliau berkata kemudiannya mendapati akaunnya telah "diambil alih" oleh SKMM berikutan sesi soalsiasat tersebut.

"Saya mendapati suruhanjaya tersebut telah mengubah kata laluan saya dan (log masuk) ke akaun Twitter saya. Saya tidak dapat mengakses akaun saya sehingga saya membuat permintaan rasmi ke Twitter (melalui e-mel) dan mereka mengembalikan akses ke akaun saya.

"Tindakan ini oleh mereka adalah di luar bidang kuasa mereka," kata Muhammad Hafiz di pejabat Suaram di Petaling Jaya.

Walaupun dia telah mendapat akses ke akaunnya, Hafiz berkata bahawa telefon bimbitnya kekal dalam simpanan SKMM dan dia tidak menolak tindakan undang-undang terhadap komisen itu.

Malaysiakini telah menghubungi Balai Polis Taman Sentosa dan MCMC untuk mendapatkan ulasan.

Syahredzan Johan, peguam kepada Muhammad Hafiz memberitahu sidang media yang sama bahawa SKMM tidak mempunyai kuasa untuk menutup akaun pengguna daripada media sosial mereka.

"SKMM mempunyai kuasa untuk meminta kata laluan (akaun media sosial) seseorang tetapi ia tidak mempunyai kuasa untuk menukar kata laluan itu dan menutup akaun pengguna daripada akaun mereka sendiri.

"Ciapan yang (Hafiz) hantar hanya perkara yang sangat ringan, tidak dianggap menghina atau menghasut. Adakah insiden ini menunjukkan toleransi rendah kerajaan (sementara) begitu rendah terhadap kritikan hanya kerana ia menghampiri pilihan raya?" Soal beliau.

Muhammad Hafiz, pemilik akaun Twitter @HafizRayyan memiliki kira-kira 44,900 pengikut, telah disoalsiat mengenai kedua-dua tweet yang disiarkan pada 6 April.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS