Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sg Kandis langkah pertama permuafakatan Umno-PAS?

ULASAN | Keputusan Umno buat pertama kali untuk menggunakan lambang parti itu sendiri pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis menjadi topik perbincangan hangat di kalangan pemimpin dan penganalisis politik tanah air.

Keputusan menggunakan lambang parti Umno pada PRK ini, tidak disenangi oleh parti komponen BN khususnya MIC, sehingga bekas presidennya Datuk Seri Dr S Subramaniam menegaskan bahawa Umno perlu berusaha sendiri menambat sokongan pengundi India sekiranya Umno tetap meneruskan cadangan menggunakan lambang sendiri dan bukan lambang Barisan Nasional (BN).

Walaupun, Umno berkata keputusan partinya bertanding atas nama parti itu sendiri bagi melihat sejauh mana penerimaan rakyat terhadap Umno selepas dikalahkan pada PRU14 yang lalu, penulis berpendapat keputusan Umno bukan sekadar menguji kekuatan parti tetapi lebih daripada itu.

Sejak BN kalah teruk kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) pada PRU14, gabungan BN berpecah daripada 13 parti komponen kepada tiga parti sahaja termasuk MIC, MCA dan Umno.

Persoalannya, mampukah Umno memberi cabaran kepada HARAPAN pada PRU15 dengan gabungan yang sedia ada?

Ramai sedia membuat pertaruhan BN tidak mampu menggugat kekuatan HARAPAN.

Alternatif hadapi HARAPAN

Maka, Umno perlu mencari satu alternatif untuk menghadapi cabaran HARAPAN.

Dan Penulis berpendapat PRK Sg Kandis bakal menjadi medan permuafakatan politik antara Umno dan PAS.

Jika melihat kenyataan-kenyataan pemimpin Umno berkenaan PRK Sg Kandis yang lebih memberi tumpuan kepada PAS berbanding MIC dan MCA, Umno kini sedia berjabat tangan dengan PAS sejak tahun 1971.

Yang jelas, agenda utama permuafakatan Umno-PAS atas dasar Melayu dan Islam.

Langkah itu akan ditafsir sebagai satu langkah permulaan ke arah memupuk kerjasama sesama Melayu dan Islam.

Keputusan PRU14, telah membuktikan bahawa perpecahan pengundi Melayu antara Umno dan PAS memberi kelebihan kepada HARAPAN yang hampir menyapu bersih majoriti pengundi Cina dan India.

Tidak dapat dinafikan, Umno masih mampu memerintah Kedah, Perak, Melaka sekiranya menjalin permuafakatan dengan PAS sebelum PRU14.

Walaupun, secara umum bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak disalahkan bagi kekalahan BN, sokongan pengundi Melayu dalam sekitar 30 peratus kepada HARAPAN bukanlah sesuatu yang boleh dibangga.

Tawan kembali undi Melayu

Permuafakatan PAS dan Umno kini menjadi lebih mudah selepas kedua-duanya berada di pihak pembangkang.

Dengan adanya isu seperti penceramah kontroversi Dr Zakir Naik, Rang Undang-Undang 355, tindakan HARAPAN memberi beberapa jawatan penting kepada bukan Melayu, PAS-Umno akan mengambil peluang bersatu mengkritik pemerintahan HARAPAN.

Malah, terdapat desas-desus di media sosial bahawa pemerintahan HARAPAN mula ke arah liberal dan membelakangi 'Ketuanan Melayu'.

Inilah yang membuka peluang kepada PAS-Umno untuk menukar sokongan Melayu HARAPAN kembali ke pembangkang.

Penulis melihat PRK Sg Kandis bakal akan menjadi satu pemilihan bersejarah dALAM politik tanah air, jika Umno mampu menawan kembali pengundi Melayu kepadanya.

Yang perlu diakui adalah, secara purata, ramai pengundi Melayu masih samar dan tidak tentu arah dengan cara pentadbiran HARAPAN.


B NANTHA KUMAR seorang wartawan bebas.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS