Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Daim ke China sebagai utusan khas PM, kata menteri luar negeri

WAWANCARA | Bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin dihantar ke China sebagai "utusan khas" menjelang kunjungan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang dijadualkan bulan depan, kata Menteri Luar Negeri Datuk Saifuddin Abdullah.

Dalam wawancara rasmi pertama selepas hampir dua minggu menjadi menteri, Saifuddin dilihat mengambil pendekatan diplomatik apabila ditanya berhubung kunjungan berkenaan.

"Utusan khas biasanya dihantar atas sebab-sebab khas bagi mencapai keputusan khas," kata Saifuddin kepada Malaysiakini ketika ditemui di pejabatnya di Wisma Putra, semalam.

Walaupun pelbagai khabar angin berhubung kunjungan Daim ke China, perkara itu hanya disahkan selepas dia dilihat bergambar dalam mesyuarat bersama Menteri Luar Negeri China, Wang Yi di Beijing semalam.

Daim, yang kini mempengerusikan Majlis Penasihat Kerajaan, juga telah menghantar surat daripada Dr Mahathir kepada Perdana Menteri China Li Keqiang di mesyuarat di Beijing.

Mengulas lanjut, Saifuddin menjelaskan bahawa Wisma Putra mempunyai cara sendiri menguruskan hal ehwal diplomasi termasuk dalam memutuskan perkara yang boleh dikongsi dengan media.

"Kami akan maklumkan media tapi kami akan guna perkataan yang sesuai. Kadang-kadang, tak begitu mendatangkan hasil untuk kelihatan terlalu berkobar-kobar kerana apa yang perlu dicapai adalah hal lain," lata Saifuddin sebagai menjawab soalan berhubung kunjungan Daim yang dilihat diatur secara senyap.

"Adakah kami tidak maklumkan media? Kami akan maklumkan media. Dan kami sentiasa maklumkan media tentang apa yang kita lakukan dalam satu-satu isu.

"Tapi kita lebih suka secara sopan, diplomatik, berbanding terlalu berkobar-kobar," kata Saifuddin yang juga merupakan anggota parlimen Indera Mahkota.

Ketika ditemui pemberita pagi ini di parlimen, Dr Mahathir mendedahkan bahawa beliau menghantar Daim ke China untuk membincangkan semula pinjaman dan kontrak yang ditandatangani pentadbiran BN sebelum ini.

"Kerana kita dapati perjanjian-perjanjian itu terlalu menekan. Sebahagian daripada kos (Dalam projek-projek tertentu) tidak perlu, (jadi) bagaimana kita tangani bahagian-bahagian yang kita tidak perlukan," katanya.

Sebagai antara langkah kerajaan mengurangkan kos, Dr Mahathir mengumumkan penggantungan beberapa projek mega melibatkan syarikat China.

Projek yang digantung termasuklah Landasan Berkembar Pantai Timur (ECRL), Saluran Paip Pelbagai Produk Petroleum (MPP) di Melaka bernilai RM5.35 bilion dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP) bernilai RM4.06 bilion.

Awal bulan ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendedahkan kos sebenar ECRL dijangka mencecah RM81 bilion berbanding RM55 bilion yang diumumkan pentadbiran BN sebelum ini.

Media turut melaporkan semalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia merampas dokumen berhubung siasatan ke atas ketiga-tiga projek mega berkenaan.

*Laporan tambahan oleh Anne Muhammad

Lihat Komen
ADS