Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Surat terbuka untuk Dr M: Masih relevankah Sosma?

ULASAN | Sehari selepas 9 Mei 2018 saya diwawancara oleh seorang wartawan. Beliau bertanya: “Tun M is leading us, what do you feel”. Saya terus menjawab: “Tun Dr M is a reformed man, he’ll lead us all. He embraces the reformasi agenda. I see that he’s into things with sharper gaze than many of us.”

Semalam, 18 Julai 2018, iaitu 69 hari selepas YAB Tun menerajui Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk memenangi PRU14 atau selepas 69 hari saya ditanya oleh wartawan tentang YAB Tun. Hari ini saya terpanggil untuk menulis surat terbuka untuk YAB Tun.

'Trade Mark' gerakan reformasi adalah keazaman politik yang tinggi untuk menampilkan dengan utuh dan teguh identiti reformasi yang diperjuangkan.

Tinjauan saya menunjukkan menjadi suatu fenomena global apabila sesebuah gerakan politik dengan naratif gerakan reformasi sebaik saja diberi mandat oleh rakyat untuk menjadi kerajaan, perkara pertama dan utama yang dilakukannya adalah membebaskan tahanan politik.

Saya berimaginasi perkara tersebut akan berlaku pada 9 atau 10 Mei 2018. Saya juga berharap kerajaan HARAPAN yang diterajui oleh YAB Tun akan melakukannya. Tetapi sehingga kini seorang pun tahanan politik tidak dibebaskan.

Lebih kecewa bila saya kenangkan sahabat-sahabat saya Yazid Supaat dan Mustaza Rahman terus meringkuk dalam penjara tanpa bicara walaupun gerakan reformasi atas nama HARAPAN sudah mentadbir Putrajaya selama 70 hari, tepat hari ini.

Saya amat berharap agar YAB Tun laksanakan cadangan dasar saya iaitu membina karektor kerajaan HARAPAN dengan bertindak segera membebaskan semua tahanan politik dan semua mereka yang ditahan tanpa bicara.

Rakyat berhimpun dalam kehairanan

Semalam telah berhimpun rakyat yang terkesan secara langsung apabila menghadiri forum dengan tajuk: “Masih Relevankah Sosma dalam Malaysia Baru”.

Sudah tentu terang dan nyata jawapannya adalah: "Sudah tidak relevan lagi".

Antara mereka ada yang dalam kehairanan mengapa masih ada lagi rakyat Malaysia diperlakukan dengan begitu zalim.

Saya ucapkan tahniah dan ribuan terima kasih kepada penganjur, ahli-ahli panel, aktivis NGO, karyawan dan seniman, reformis, peguam hak asasi manusia, wartawan segala jenis media dan ahli-ahli keluarga mangsa Sosma yang telah sama-sama menjayakan forum dan diskusi tentang Sosma dengan semangat dan keazaman yang tinggi untuk menentangnya.

Desakan mereka amat jelas. Sebahagian mereka mewakili NGO-NGO baru-baru ini telah menubuhkan Gerakan Mansuh Sosma. Penggerak kumpulan tersebut adalah aktivis Abu Raed dan Mahathir Rahman, abang kepada Mustaza Rahman yang merupakan tahanan Sosma.

Mereka minta saya menjadi Penaung bagi Gerakan Mansuh Sosma. Saya telah terima permintaan mereka itu. Namun saya harap saya tidak perlu lama menjalankan tugas sebagai Penaung kerana percaya tidak lama lagi Sosma akan dimansuhkan.

Mereka mendesak kerajaan HARAPAN mansuhkan undang-undang zalim Sosma, Poca dan Pota. Undang-undang yang membenarkan penahanan atau pemenjaraan tanpa bicara adalah undang-undang yang zalim. Semua undang-undang zalim mesti dimansuhkan. Dengan itu Sosma, Poca dan Pota hendaklah segera dimansuhkan.

Tamatkan legasi zalimi rakyat

Demi memenuhi komitmen terhadap agenda reformasi, saya syorkan kerajaan hendaklah mengambil langkah-langkah berikut:

1. Mengisytiharkan dalam minggu ini melalui sidang Dewan Rakyat bahawa Sosma, Poca dan Pota akan dimansuhkan pada 31 Ogos 2018.

2. Menubuhkan sebuah suruhan jaya atau jabatan bagi meneliti pengataan fakta perintah tahanan serta menyemaknya dengan rakaman folio soal-siasat polis ke atas tahanan. Suruhanjaya ini bolehlah mengkategorikan tahanan kepada kumpulan masing-masing seperti; bebas tanpa perlu ikat jamin, bebas dengan ikat jamin, atau dihadapkan ke mahkamah yang mana perlu kepada reman polis yang tempohnya tidak boleh lebih panjang daripada apa yang diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan Jenayah. Semua kerja pengkategorian hendaklah diselaraskan sehingga selesai seluruhnya sebelum 31 Julai 2018

3.Semua tahanan Sosma, Poca dan Pota hendaklah dibebaskan bermula pada hari ini, iaitu 19 Julai 2018 hingga selesai seluruhnya sebelum 31 Julai 2018. Ini tidak termasuk mereka yang di dalam kategori akan diputuskan kedudukan mereka oleh mahkamah.

4. Kerajaan tidak boleh menafikan hak mereka untuk diikat jamin.

5. Kerajaan bolehlah mendakwa mereka di mahkamah jika ada cukup bukti.

6. Kerajaan wajar membayar pampasan dan seumpamanya sebagaimana yang ditetapkan oleh suruhanjaya.


SAARI SUNGIB Ialah ADUN Hulu Kelang dan merupakan pengasas Jemaah Islah Malaysia (JIM).

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS